Seitikille nimiehdotusta

Yritin tälle edes sektiota etsiä, mutta eihän siitä tullut mitään kun kaikki nämä näyttää ihan samalta minulle. Brunnei? Näkemyksiä?

Turussa 28.8.2025. Varsin kostea paikka, tulvii keväisin ja loppusyksystä. Enimmäkseen vanhoja kuusia ja haapoja, mutta myös koivua, mäntyä. Tämä oli multaisella paikalla pienen kuusen alla. Kuvaushetkellä kuitenkin aika kuiva (sekä sieni että tuo kohta).

Ei selvää hajua. Seittijämät jalassa aika vaaleita, vähän ruskeaksi värjäytyneitä. Ei sinisen sävyjä. Lakit jotain 4-5 cm luokkaa. Jalassa ei bulbia. Ei selviä värimuutoksia. Ei vaikuttanut siltä, että olisi ollut kovin limainen tms.

Itiöt (8,5) 8,7–10,4 (10,7) × (5,6) 5,7–6,57 (6,6) µm, Q = 1,5–1,6, ka 9,4 × 6 µm (N = 19). Heltan terässä satunnaisesti ~ 30 × 5 µm sylinterimäisiä marginaalisoluja. Mahd. inkrustoitumisia en tajunnut nyt katsoa, joka tapauksessa minun välineillä niistä aika hankala saada selvää.

Kuivui aika tummaksi.

Mielenkiintoista mutta hyvin hankalaa. Näissä on pari olennaista ongelmaa:

• sellaisessa kirjallisuudessa jossa on määrityskaavoja (esim. Funga Nordica) ei ole läheskään kaikkia seitikkilajeja
  • hiukankin ikääntyneemmissä seitikki-itiöemissä tärkeät tuoretuntomerkit kuten esim. nuorten helttojen väri ja velum ovat jo kadonneet. Kuvan sienistä voisi aavistaa että esim. tuossa jalan pinnassa olisi jotain erikoisemman väristä velumia, mutta varma siitä ei voi olla.

Vähän luulen että tästä ei pääse varmuudella eteenpäin ilman sekvensointia, mahdollisia vaihtoehtoja kun on vielä aika monta. Olisi kyllä hyvä jos jossain olisi per laji runsaasti sekvensoimalla varmistettujen seitikkilajien kuvia.

Kiitos vastauksesta. Sekvenssihommia vähän ounastelinkin. Pelkästään niillä Fungan vaillinaisilla kaavoilla päädyin useampaan vaihtoehtoon, mutta aina voi toivoa ihmettä. Laitetaan talteen muiden nimettömien seitikkien kaveriksi :slight_smile: