Sieniä loisivia sieniä

Kuvailin viime kesänä muutamia loissieniä taikka vastaavia. Lähinnä jotain Blistum/Stilbella/Polycephalomyces suunnassa ehkä olevia, mutta kuvastoa löytyy netistä hyvin niukasti. Ihan yksittäisten ja satunnaisten kuvien varassa näitä olen yrittänyt tunnistella - huonolla menestyksellä ja vailla mitään taustatietoja. Näistä kolmesta suvusta laji.fi tuntee kaksi Blistumin ja Polycephalomycesin mutta vain sukuna. Suomen limasienet kirjassa on puolestaan yksi kuva nuorasta loisivasta sienestä joka on määritetty sukutasolle Polycephalomyces sp:ksi. Siinäpä tuo löytämäni kotimainen anti.

Laitan tähän alle muutamia kuvia näistä outouksista. Jospa joku näitä tuntee…

Kyselin jo aiemmin tästä edelleen täydeksi mysteeriksi jääneestä mutta laitan kuvan uusintana kun kuuluu samaan sarjaan muiden kanssa, ehkä… näitä olen löytänyt useampia Espoosta ja aina isoilta kuusen maapuilta ja seuraialsena tuntuu olevan sinihaprakääpää ja puuterikääpää

Tämän kuvasin Pieksämäellä, näyttäisi kasvavan jonkun sienen jäänteillä, vieressä kasvoi hiushaarakasta

Tästä en osaa sanoa mitään tarkempaa, Espoossa kuvattu ja erioloinen mielestäni

Nämä kaksi lienevät samaa lajia ja olen tähän törmännyt useamman kerran, loisii limasieniä ja vastaa tuota Limasienet kirjan kuvaa Polycephalomyces sp:stä. Netistä löytyy mielestäni sama laji nimellä Blistum tomentosum

Onkohan näille olemassa edes jotain suomenkielistä ryhmänimeä vai onko kenties vain sanottava että Hypocrealeksia tms…

Henri

1 tykkäys

Hei,

ainakin Trichioilla loisii Polycephalomyces tomentosus, jolla on monta synonyymiä: Blistum tomentosum (Schrad.) B.Sutton Stilbella tomentosa (Schrad.) Bres. Stilbella tomentosa var. macrospora Ferraris, 1909 Stilbella tomentosa var. tomentosa (Schrad.) Bres., 1903 Stilbum parasiticum Pers. Stilbum tomentosum Schrad. Stilbum tomentosum var. tomentosum Schrad., 1799 Tilachlidium tomentosum (Schrad.) Lindau Tilachlidium tomentosum var. tomentosum (Schrad.) Lindau, 1908

Olen löytänyt vastaavankaltaisia myös muilta limasienisuvuilta kuten sinäkin, alimmassa kuvassasi loisittavana on jokin Stemonitis.

Onko ylimmässä kuvassasi sienen parasiitti eikä jonkin hyönteisen?

Ylimpänä olevasta oli aiemmin jo pitkä keskustelu, joka ei kuitenkaan tainnut oikein johtaa mihinkään. Voi olla ihan mitä vain… mutta on siinä jotain samaa kuin kakkoskuvassa ilmeisesti jotain sientä loisivassa sienessä ja siksi laitoin kuvan tähän uudestaan.

Tuota Polycephalomyces tomentosus on tullut vastaan pariin otteeseen Trichioilta mutta myös muilta limasieniltä. Kun Limasienet kirjassa olivat jättäneet sukutasolle niin tuumailin että saattaa olla useampia samankaltaisia lajeja tai että tuo on joku ryhmänimi tms.

Hei,

tuskinpa hyönteinen tulee sittenkään kyseeseen. Mutta tuossa aiemmassa ketjussasi on kyllä mielestäni jotain muutakin mielenkiintoista. 1. kuvan vasmmassa yläkulmassa on puulla pari eliötä, jotka voisivat olla raakoja limasieniä… En muista nähneeni Metatrichioita kovin raakoina, mustina ja hieman raakoina kylläkin. Se on ainoa mieleeni tuleva suku, joka voisi ehkä tulla kyseeseen.

Tuskinpa sinä tällaisia määrityksiä tavoittelit :wink:

Marja

Heh, huomasin nuo itsekin valokuvasta ja kävin kuvaamassa ne. Määritin ne makrotuntomerkkien perusteella Metatrichia vespariaksi, toivottavasti meni oikein.

1 tykkäys

M. vesparium lienee todennäköisempi kuin M. floriformis.

Mutta, kun tarpeeksi lähelle päästään, niin alamme olla asian ytimessä. Jälkimmäisessä kuvassa näkyy jo niitä minua todella kiehtovia sieniä. Nuo valkoiset “piikit” voisivat olla jotain Typhulaa, mutta olisin taipuvainen kuvittelemaan niitä joksikin Ceratellopsikseksi tms. Lisäksi siinä on jotain keltaisia kotelosieniä, osa tosin jo homeisia. Vaihtoehtoja niille on muutamia, mm. keltanastakka, mutta myös esim. jokin Orbilia laji voisi tulla kysymykseen.

Kuvasi taisi sisältää huomattavasti enemmän kuin ensisilmäyksellä olisi voinut uskoakaan…