Sinivihreä lude [Placochilus seladonicus, ruusuruoholude]

Olen yrittänyt omatoimisesti löytää lajinimen tälle noin 5 mm pituiselle sinivihreälle luteelle. Lähin mihin pääsin, oli jokin Orthotylus-kaitalude, mutta mikään laji ei aivan mielestäni täsmännyt. Kuvasin samassa iltavalossa myös keltamykeröluteen, viherluteen nymfin ja koivuherttaluteen ja kaikkien värit näyttivät normaaleilta, joten kuvittelen tämänkin värin olevan lähellä oikeaa. Vieressä näkyy tavallisen vihreää kasvia. Mikähän tämä lude mahtaa olla? :thinking:

Joensuun Kiihtelysvaara 4.8.2022

Voisiko olla Tarhaherttalude? :thinking:
Jos sei ole vielä saanut lopullista väriään.

Kiitos, Katriina. Kovasti minä niitäkin tutkailin, ja olen myös useaan otteeseen kuvannut, mutta jokin siinä mättää… Mielestäni esim. tarhaherttaluteiden tuntosarven ensimmäinen jaoke näyttää kaikissa kuvissa pitemmältä kuin tällä. Lisäksi joissakin kaitaluteen kuvissa näkyi samalla tavalla ensimmäisen jaokkeen tyvi olevan kapeammalla kiinnikkeellä kiinni päässä. Samaa en huomannut yhdessäkään tarhaherttaluteen kuvassa. En tiedä, onko tämä mikään käypänen tuntomerkki… Kovin ovat samannäköisiä. Katsotaan vielä, löytyykö uusia ehdotuksia.

Tosiaan jäin itsekkin miettimään noita tuntosarvia. Tarhaherttaluteella päälaen takaosan reunus on madaltunut keskiosasta. Tällä näyttäisi olevan niin jos oikein tulkitsin.
Pohdein kyllä noita Kaitaluteita myös, saattaa hyvin olla sellainenkin.

Voihan se olla, että tämä jää ratkaisemattomaksi, mutta onpahan tullut mietittyä… :wink:

Olikohan tämä lude ruusuruoholla?
Laji on Placochilus seladonicus, ruusuruoholude.

Olen tosi kiitollinen, että vielä näin pitkän ajan kuluttua bongasit tämän minun luteeni ja pystyit antamaan sille nimen. Ruusuruoholudehan se selvästi on. Ja kuihtuvalla ruusuruoholla majaili urheilukentän laidan joutomaalla. Sain näin avullasi taas uuden lajin lude-kokoelmaani. Kiitos sinulle, Tuomo! :+1: :grinning: