Solmunen haavalla

On kulunut aikaa, kun viimeksi onnistuin kasvattamaan limasienilajimäärääni. Eilen löysin haavan maapuun kuorelta valkoisia , kalkkikuorisia 0,7-3 mm kokoisia palleroita ja pötkylöitä, joilla oli tumma itiöpöly, jonka seassa oli valkoisia kalkkisolmukkeita, Physarum siis.

Itiöt olivat tummia, 10-11 ja piikkisiä. Piikit muodostivat itiön pintaan lyhyitä jonoja. Kalkkisolmukket olivat pieniä ja pyöreähköjä tai hieman isompia ja muodoltaan venyneempiä. Päädyin Physarum straminipes määritykseen. Suomesta on lajista jo pari aiempaakin keräystä.

Itselle uusien limasienilajien löytäminen on minulle nykyään jo aika hankalaa, kun lajeja on kertynyt 172, mikäli olen onnistunut määrittämään ne oikein. Suomen limasienet kirja tuntee 213 lajia, mutta niitä lienee muutamien kymmenien omien Suomelle uusien lajieni lisäksi löydetty kymmenkunta muutakin, osa niistäkin tosin löytyy aiemmin kerättynä kotikokoelmistani. Joopa, joo pitäisi jaksaa tehdä artikkeleita Karsteniaan. No ehkä joku ei niin kaunis päivä, kun ei keksi muutakaan tekemistä…

1 tykkäys

Onnea vaan! Itse tunnistan ehkä kuusi limasienilajia jos sitäkään. Tunnistamiani ihan ‘sienisieniä’ koitin laskea ja joku 350-400 lajia niitä kai on. Mutta niiden suhteen tuo luku on kyllä turhan pieni. Ehkä limasieniinkin pitäisi perehtyä enempi joskus.