Kun teen retki-lomakkeella nyt uuden havaintoerän ja talletan sen, niin syntyy kaksi erää.
Varsinainen tallennettu erä ja sitten toinen erä, jota ei vielä ole tallennettu.
Tiedot molemmissa samat, mutta toisen erän punaisessa huutomerkissä on teksti:
“Tätä havaintoerää ei ole vielä tallennettu tietokantaan. Jos haluat poistaa tämän erän, mene muokkamaan sitä ja valitse “Poistu tallentamatta””.
Kuvassa tuo tallennettu erä on Submission | Finnish Biodiversity Information Facility
Onko muilla käyttäjillä vastaavia kokemuksia ja tapahtuuko sinulle tämä aina vai kävi vain yhden kerran?
Esko / Lajitietokeskus
Minulle kävi eilen samalla tavalla kun talletin havaintoerän sieniatlakseen. Tuli kaksi erää ja toisessa tuo sama ilmoitus. Poistin sen huutomerkillä varustetun tuplan ja homma oli sillä kunnossa.
Minulla alkoi ilmiö 7.6.
Siitä lähtien aina kun olen perustanut uuden erän retki-lomakkeella, niin syntyy erä ja sitten samoilla tiedoilla tuo toinen erä, joka ei ole tallentunut. Joutuu nyt aina poistamaan tuplaerän, kun syöttää uuden erän.
Syötin ennen tuota 7.6. edellisen erän 31.5. ja silloin ei vielä ollut ilmiötä.
t. Esko
Sama juttu. Ei jokaisesta erästä, mutta varsin usein.
Sain asian tapahtumaan seuraavasti (mutta en vielä toistaiseksi millään muulla tavalla):
- Aloitan retkilomakkeen
- Avaan toiseen tabiin vaikka lajisivut
- Tässä toisessa tabissa siirryn Oma Vihko sivulle
- → Oma Vihko sivupalkissa näkyy nyt tallentamaton havaintoerä
- Tallennan retkilomakkeen alkuperäisessä tabissa
- → Tallentamaton havaintoerä ei katoa
Onkohan teillä kaikilla mahdollisesti tästä kyse vai onko muukin bugi?
Pahoittelut ongelmasta!
Esko / Lajitietokeskus
Hmmm…
Nyt kun syötän uusia eriä yhdestä avatusta tabista, niin en saakaan virhettä enää aikaiseksi.
Muistaakseni tuplaerien synnyssä minulla oli useampi tabi auki, mutta en muista mitä niissä oli. Ei mielestäni silti ollut tuollainen työn kulku virheen syntyessä. Syötin erän yhdellä tabilla alusta loppuun käymättä muilla tabeilla.
Jos saan virheen vielä aikaiseksi niin kerron kombinaation.
Voisiko olla syynä seuraava:
- Erää syötetään ja siitä syntyy silloin tuo “työerä”, jolla ei ole eränumeroa.
- Käyttäjä painaa talleta painiketta ja työerästä onnistutaan tekemään oikea erä eränumerolla.
- Ilmeisesti koodissa sen jälkeen yritetään poistaa tuo työerä ? Poisto sitten jostain syystä epäonnistuu ja myös työerä jää jäljelle.
- Lopputuloksena on alussa kuvassa näkyvä tilanne eli on ehjä erä eränumerolla ja työerä ilman eränumeroa. Kuvakaappaus on tallenna-painikkeen jälkeen näkyviin tulevasta ikkunasta.
Voisiko 3-kohta tulla esim. jos tallennuksessa kovasti kuormaa ja siitä syntyy esim. kilpatilanne työerän poistossa.
No ideointia vain.
t. Esko
Yhä jatkuu ainakin minulla, ja koko ajan olen samalla välilehdellä. Ei tule aivan jokaisesta havaintoerästä, mutta usein kuitenkin. Kun tallentamattoman havaintoerän ottaa muokattavaksi ja valitsee “Poistu tallentamatta”, tuplaantunut erä näyttäisi häviävän.
P.S. Olisiko NAFI:lle mahdollista saada myös tiedostotallennus?
Illalla tuli minullakin taas kerran tuplaerä.
Monta tallentui virheittä.
t. Esko
Minulla on pari tuplaerää 07.06 sieniatlas talletuksista. Jätin ne deletoimatta jos niistä olisi jotain apua bugin metsästyksessä. Tänään talletin yhden erän eikä tuplaa tullut.
Bugin syy on löytynyt ja korjauksen alla. Kiitoksia kaikille asian ilmoittamisesta ja lisätiedoista!
Esko / Lajitietokeskus
Onkohan korjaus edennyt? Ongelma nimittäin jatkuu vielä.
Korjaus julkaistaan todennäköisesti ensi maanantaina.
Mikko / Lajitietokeskus
Mikäli korjaus on julkaistu, on siinä ilmeisesti yhä jotain paikattavaa. Sama ongelma jatkuu yhä, tosin monistuminen tapahtuu jonkin verran harvemmin kuin aiemmin.
Minulla sama ongelma!
Tämän pitäisi olla nyt korjattu
Esko / Lajitietokeskus
Valitettavasti ainakin minulla ongelma jatkuu.