"Poistu tallentamatta" tuhoaa koko havaintoerän

Jouduin taisteluun taas kuviin lisättävien tietojen kanssa. Ne jumittivat minulta vihkon ja jouduin käynnistämään sivun uudestaan. Kun homma ei lähtenyt pelittämään, Jossain kohden halusin moneen kertaan tallettamaltani havaintosivulta ilman, että mitään lisämuutoksia talletetaan ja käytin “Poistu tallentamatta” -nappia. kauhukseni huomasin, että tämän jälkeen koko havaintoerä havaintoineen katosi pysyvästi (Raappananmäki, Paltamo, 21.7.2022). En usko, että toiminnon tulisi toimia näin havaintoerässä, jossa on jo lukuisia talletettuja havaintoja.

Olli

Kuulostaa ikävältä. Saatamme löytää version, joten heti ei kannata naputella tietoja uudelleen.

En kuitenkaan onnistu toistamaan ongelmaa, joten kysyn: Oliko kyseessä

  1. Aiemmin julkaistun erän muokkaus ja muutosten peruminen “Poistu tallennetamatta” VAI
  2. Luonnokseksi tallennetun erän muokkaus ja sen muutosten peruminen “Poistu tallentamatta” VAI
  3. Ei lainkaan tallennettu lomake, jolta jouduit bugin takia poistumaan (tunniste esim T:5) ja tulit takaisin valikon linkin kautta (“tallentamattomat havaintoerät”) ja sitten poistuit “Poistu tallentamatta”? VAI
  4. Ei lainkaan tallennettu lomake, johon ensin teit asioita, sitten vähän lisää ja “Poistuit tallentamatta” ?

Esko / Lajitietokeskus

Onko kyseessä tämä erä http://tun.fi/JX.1449334 (joka ei kylläkään ole kadonnut vaan on tallella)?

Minun nähdäkseni sinulla on vain yksi poistettu erä (JX.101889) vuodelta 2019

Esko / Lajitietokeskus

http://tun.fi/JX.1449334 on uudelleen sisään naputtamani havaintoerä.

Homma meni seuraavasti:

  1. olin tallettanut ehkä noin 15 havaintoa ja talettanutkin ne jo moneen kertaan (kun tein muuta välissä)
  2. Johonkin havaintoon liitin pari kuvaa, jossa toistui toisessa viestissä toteamani ongelma (useammalla kuvalla kuviin tietojen lisääminen sai aikaan vihkon jumittumisen)
  3. Selain (Chrome) huomaa jonkin ajan päästä, että webbisivu ei enää vastaa ja kysyy odotanko vaiko poistunko sivulta
  4. Vastaan, että poistun sivulta
  5. Palvelu vastaa jotain pieleen menosta ja kysyy ladataanko sivu uudestaan
  6. Lataan sivun uudestaan
  7. Poistun sivulta “Poistu tallentamatta” -napilla
  8. Huomaan, että sivun reunassa viimeisimmissä havainnoissa ei ole enää ko. havaintoerää
  9. Katson, että mihin hävisi havointoerä menemällä omiin havaintoihini
  10. Havaintoerää ei löydy enää mistään

Tämä tilanne voi liittyä toisesta ongelmasta toipumisen epäonnistumiseen, mutta ihmettelin kuinka on mahdollista, että aikaisemmin tallennettu havaintoerä häviää. Mikään rollback ei pitäs poistaa jo committoituja talletuksia. Mun täytyy yrittää toistaa itse ongelma…

Olli

Tietokantamme tallentaa jokaisen dokumentin täyden historian (kaikki tallennetut versiot), ja sinulta ei tosiaan löydy poistettuja dokumentteja. Muistatko, että miten tallensit? “Tallenna luonnoksena” vai “Tallenna julkisena”?

Tuo mitä kuvasit voisi tapahtua “lokaalisti” tallennettujen dokumenttien kanssa: eli on poistuttu lomakkeelta tallentamatta luonnoksena tai julkisena, jolloin tiedot eivät mene tietokantaan vaan ovat tallella selaimen omassa tallennustilassa.

(Vaikkakin kuten mainitset, tässäkään tapauksessa ei pitäisi käydä noin kuten kerroit käyneen.)

Mutta koska kuvaamasi perusteella lokaalista tallentamisesta ei ole kyse, en oikeen keksi mistä voisi olla kyse.

Esko / Lajitietokeskus

Mä ainakin luulen välitallentaneeni, mutten olekaan tässä tapauksessa varma. Kävi nimittäin myöhemmin niin, että päädyin samaan tilanteeseen ja se tapahtui niin, että homma meni tuon kuvatietojen tallennuksen kautta jumiin ja tein exitin sivulta virheilmoituksen ja sen vaihtoehdon “Exit page” myötä (sen sijaan, että olisin vastannut “Wait”, joka ei koskaan tuottanut mitään hyvää). Tässä tapauksessa en ollut ensimmäistäkään kertaa tallettanut eksplisiittisesti havaintoerää. Kun sitten tulin sivun uudelleen latauksen kautta vihkon tallennussivulle niin kaikki oli hävinnyt. Tämä on lopultakin voinut olla skenaario raportoimassanikin tapauksessa.