Tallennusongelmia jälleen

Yritän tallettaa retkilomakkeella muokkaamani havaintoerän ja ainoa mitä saan on punainen laatikko “Tallennus epäonnistui”. Missähän päässä ongelma mahtaa olla? Onko olemassa jotain korjauksia, jota havaintoihin ei voi tehdä vai onko systeemi vain nurin?

Ei ole tiedossa vikatilaa. Onko kyse kenties hyönteistietokannasta tai hatikasta siirretystä havainnosta? Laitatko erän id:n niin katsotaan onko datassa jotain joka tämän aiheuttaa.

Vai epäonnistuuko pääasiassa kaikki? Itselläni onnistui simppelin retkilomakkeen muokkaus äsken kun kokeilin.

Luultavasti tein vain liikaa muutoksia ja browseri sotki datan … tai yhteyden. En tiedä. Tiedostoerä oli aiemmin retkilomakkeella tehty ja sen muuttaminen myöhemmin toisella browserilla onnistui hyvin.

Runsaan puolen tunnin työ meni hukkaan, mutta tulinpahan sitten tutustuneeksi tiedostosyöttöön ja sillä tuo hukattu aika tuli jo loppuiltana voitettua takaisin. :slight_smile:

Oli myös kirjattu ongelmia sisäänkirjautumisessa, joten valitettavasti saattoi käydä niin, että käyttäjähallinnassa oli lyhyt (varmaankin nettiyhteyksistä johtuva) katko ko. ajankohtana, jolloin myöskään Vihko ei saanut tunnistautumistietoja varmennettua → virheviesti.

Vihkon pitäisi kyllä tallentaa virhetilanteissa data selaimeen, ja pitäisi pystyä jatkamaan muokkauksia yhteyksien palattua kyseisestä vaiheesta. Tämä ei käyttöliittymän osalta ole tällä hetkellä aivan ilmeistä, joten juuri nyt työn alla on parantaa Vihkon viestejä ja käyttäytymistä näissä tapauksissa, joissa nykyään tulee punainen laatikko.

Ymmärränkö oikein - olisin voinut sulkea selaimen ja uudestaan avatessa muutokset olisivat olleet tallessa?

Tuo olisi ollut näppärää, jos sen olisi tiennyt. Kun en sulkenut, se ei varmaan yrittänyt selvittää kirjautumisongelmia.

Kyllä noin pitäisi käydä. Kun aloittaa uuden havaintoerän tallentamisen tai vanhan muokkaamisen ja poistuu lomakkeelta painamatta onnistuneesti Tallenna, Tallenna yksityisenä tai Poistu tallentamatta, ko lomakkeen pitäisi löytyä Vihkon oikean puolen valikosta “Tallentamattomat havaintoerät” otsikon alta, josta lisäämistä/muokkaamista pääsee jatkamaan.

Työn alla nyt on parantaa sitä punaista virheilmoitusta siten, että se kysyy: Kokeile uudelleen tai Poistu ja jatka myöhemmin + tästä selitystekstiä

Esko / Lajitietokeskus

Hyvä tietää jatkossa … mutta epäilen tarvitsenko ihan heti. Se tiedostotallennus on sen verran näppärä. Erityisesti se tapa, jolla ensin selvitetään nimistöongelmat, on mainio.

Olen ollut huomaavinani lomakkeella tallentaessani seuraavaa: kun kuva latautuu, jos en odota kuvan ilmestymistä havaintoriville, vaan hyppään ennen sitä seuraavalle havaintoriville, erä menee jotenkin juntturaan ja tallennuksessa punaista tulee. Tämä viime viikolla. En ole testannut, saako joku muu nopea havaintoriviltä toiselle pomppiminen vastaavaa aikaiseksi vai liittyykö vaan kuvien kanssa pelaamiseen.

Kiitos vikailmoituksesta! Laitoimme tänään tuotantoon korjauksen Vihkon kuvien tallentamisesta taustalla. Nyt voi taas turvallisesti siirtyä seuraavaan havaintoon vaikka kuva latautuisi vielä. Lisäksi paransimme virheenkäsittelyä kuvien tallennuksessa, joka toivottavasti estää lomakkeen menemästä juntturaan.

Olli / Lajitietokeskus

Nyt ilmeisesti jotakin ongelmaa. Yritin tallentaa erän hyönteisiä kuvineen. Lajeja ei antanut laittaa, tiimalasi vain latasi siinä kentässä. Kuvat menivät läpi mutta eivät näy kuitenkaan havaintoerässä.
Käytössä MacBook ja Google Chrome.

Kuvat näyttävät olevan hyvässä tallessa. Ne varmaankin näkyvät, kun menet muokkaamaan havaintoerää Vihkossa?

Havainnoissa ei näytä olevan mitään merkintää havainnon kohteesta (lajista, taksonista). Oliko lajinimien syötössä jotakin pielessä?

Esko / Lajitietokeskus

Lajinimen syöttö ei tosiaan pelannut eilen. Vika saattoi olla täällä päässä. Chromesta oli käytössä viikon verran vanhentunut versio. Tein päivityksen ja tänään pelaa. Sain muokattua ja lajit lisättyä.

Onko nykyään tosiaan niin liipaisimella tämä selainasia, että selain pitää aina päivittää heti tai nettisivut eivät toimi? Tuntuu olevan monella sivustolla ongelmaa jos päivityksiä ei hoideta heti. Macin omaa selainta Safaria ei edes voi päivittää vaan se sisältyy ohjelmistopäivitykseen, mitä taas vanhalla koneella ei voi tehdä ollenkaan vanhentuneen raudan takia.

En usko, että selaimen versio oli ongelma. Varmaankin lajinimien ennakoivassa syötössä ollut jotakin pielessä tässä päässä…

Hei. Tällaista ongelmaa, tiedostona yritän tallettaa, jossa 38 havaintoriviä. Hyväksyy niistä 26, esim. sama laji vain eri paikasta ei tule näkyville. Tekee saman vaikka tiedosto olisi .csv.

Toinen kysymys. Pistiäisiä on kasvatettu hyönteishotellista tai korsi- tai pölkkypesistä. Näille ei taida olla mitään valmista keruumenetelmää?

Lähettäisitkö tiedoston meille liitteenä osoitteeseen helpdesk@laji.fi ,niin voimme kokeilla. Voit viitata foorumipostaukseesi Tallennusongelmia jälleen - #14 käyttäjältä Ali_Karhu sähköpostissa

@mikko voinee pohtia keruumenetelmän lisäämistä?

Esko / Lajitietokeskus

Sama juttu jatkuu tänään kuin viimeksikin, eli lajisyöttö ei lataa.

Ilmeisesti sinulla kuitenkin välillä on myös toiminut? Tällä hetkellä ei ole tiedossa mitään teknistä ongelma palveluissa ja syöttäminen näyttää toimivan

Esko / Lajitietokeskus

Sivun päivitys näyttää fiksaavan tämän pienen bugin mistä sitten johtuukin.
Eipä tuo haittaa, muistaa sen vaan tehdä kun kirjautuu vihkoon. Kiitos kuitenkin asian selvittelystä.

Ilmeisesti siis on jokin tilanne, jossa Vihkon saa sellaiseen juntturaan, että lajinimisyöttö ei enää toimi?

Jos joku sattuu keksimään mikä yhdistelmä tämän saa aikaan, kertokaa toki!

Esko / Lajitietokeskus

Sain tänä aamuna tallennettua Retkilomakkeelle monen päivän peräkkäisiä ja erillisiä havaintojani, kunnes nyt epäonnistui: pyydettiin tarkistamaan “alla olevat tiedot”, yritin tehdä sen parikin kertaa uusien, mutta yhä todettiin, että tallennut epäonnistui - " Palvelussa näyttää olevan jotain vialla. Voit tarkistaa onko asiasta tiedotetta Foorumeilla tai Twitterissä. "