Minulla oli Vihkossa n. viikon vanha istunto auki, ja otin siitä Rerkilomakkeen johon täytin jokusen lajin omalle paikkalle ihan perinteiseen tyyliin. Tallennettaessa (julkinen tai privaatti) tulee kuitenkin ilmoitus “Tallennus epäonnistui”. En keksi täytetyistä tiedoista mitään epänormaalia tai viallista. Jos avaan uuden ikkunan, olen kirjautuneena sisään.
Onko siellä joku yleinen härö nyt tallennuksen suhteen, vai onko istunnosta vanhentunut joku cookie, vai mistä lie kyse?
Minulle kävi näin jossain vaiheessa ja syyksi paljastui säilytysmenetelmä-kentän arvo neulattu. Sen kun poistin, erä tallentui. Ehkä tässä on kyse jostain samantyylisestä ja ongelma on mahdollista haarukoida kenttien arvoja yksitellen poistamalla? Oman ongelmani aiheuttaja kylläkin korjattiin jo taannoin, mutta aina voi tulla uusi…
Minulla ovat kaikki “Käsitelty (otettu kiinni, ei näytettä)” ja se on aiemmin toiminut. Marko epäili toisaalla vanhentunutta istuntoa. Jos näin, istunto voisi tietenkin vanhentua niin ettei lomaketta voi edes täyttää.
Vanhentunut istunto aiheuttaa juuri tuollaisen ja taitaa tapahtua juuri viikon jälkeen. Tällä hetkellä en tiedä muuta syytä tuohon (mutta palailinkin vasta lomalta…) Toki muutakin voi ilmetä.
Selaimen debug-moodissa näkee virhekoodin, joka voi auttaa varmistamaan asiaa.
Kun Vihko sanoo “Tallennus epäonnistui”, Vihko lähettää meille tarkemman virheilmoituksen. Jos muistat tarkemman kellonajan kun virhe tuli (5.8. oletan) niin meidän on helpompi tutkia logeista syy.
Voi tosiaan olla, että vanhentunut istunto on ongelma, mutta kyllä Laji.fi:iin silloin ainakin pitäisi kirjata käyttäjä ulos, ellei vanheminen tosiaan tapahdu juuri sillä välillä kun on ensin avannut retkilomakkeen ja sitten tallentaa sen.
Pohdimme vähän pitäisikö istunnon 10 pv kestoon tehdä muutoksia
Se oli n. klo 11.35–11.45. silloin 5.8. Itse asiassa sama ikkuna on vieläkin auki ja yritin juuri äsken uudelleen, tosin nyt kirjautuminen on selkeästi vanhentunut, toisin kuin 5.8. oli, siis päätellen siitä että en ole kirjautuneena jos avaan uuden ikkunan.
Vilkaisin JS-konsolia, siellä on ainakin valitusta polyfills:lta, “Unhandled Promise rejection”, joiden syy on ollut ettei URLia https://laji.fi/api/named-places/MNP.9005?lang=fi&personToken=MDAwNGY5NmEtNWJjZi00ZDVhLWI4MmYtNzU5Zjc1MjllNDkx löydy ja lisäksi 404:sta serveriltä on tullut samasta asiasta. Myös on näköjään yritetetty hakea serveriltä URLia https://laji.fi/api/documents?personToken= mikä on vähän oudompi.
Konsolilla ei ole aikaleimoja joten en tiedä ovatko nuo tuoreita vai vanhoja. Enkä ole webbidevaaja ja pitää mennä nukkumaan, joten tämän enempää en kaivele.
Muutimme logiikkaa siten, että kun nyt kirjautumiset vanhenevat 14pv jälkeen luonnista, kohta ne vanhenevat 14pv edellisestä käyttökerrasta. Eli siis aktiivisesti käytössä olevat kirjautumiset eivät vanhene koskaan.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.