Talvihampikka, (Irpicodon pendulus) ?

Tänään oli todellinen hampikkapäivä, maitohampikkaa löytyi useitakin kasvustoja raidan ja lepän rungoilta. Raspikkamaisia kasvustoja myös kuuselta. Kaksi hampikka-raspikkamaisia kasvustoja myös männyltä. Joskus sieniharrastukseni alkuaikoina luin sienipolulta, että talvihampikka elää ainoastaan männyllä? Onkohan tämäkin asia muuttunut vuosien varrella?

Tiedossani ei ole talvihampikalle muita isäntäpuita, mutta mikään ei ole varmaa. Itse sitä olen kerännyt vain kerran, Rautalammilta sienileirin aikaan männyltä.

Kermaraspikka kasvaa myös männyllä. Olen itse sitä joskus innoissani kerännyt muka harvinaisena. En yllättyisi, jos tämä kuvassa oleva olisi sitä.

1 tykkäys

Kiitos Matti!
Samaa asiaa aprikoin itsekin jo maastossa. Otin näytteet kuivatukseen molemmista löydöistäni. Aiemmin löysin samanlaista kasvustoa, isolta männynrungolta jokunen vuosi sitten Etelä-Konneveden kansallispuistosta. Mielenkiintoista nähdä mitä lajia, nämä todella ovat? Eikös kermaraspikka kasva myös kuusella?

Kuusesta en tiedä, mutta miksikäs ei. Näitä poikkeuksia on aina jonkun verran. Ilmeisesti niillä alueilla, missä kanta on vahva, hyväksyvät monet lajit useampia kasvualustoja kuin taas levinneisyyden reuna-alueilla ovat tarkempia.
Talvihampikka oli muuten Etelä-Konnenveden kansallispuistossa Loukkuvuoren huipulla. Lähellä kasvoi myös Postia floriformis, lapakääpä.

Olisitko Esko kiinnostunut sienten skooppikurssista? Tammikuussa on Turussa sellainen ja ilmoitus siitä on tulossa näillä hetkillä nettiin sienitalaksen sivuille. Ja jos joku muukin on foorumilla kiinnostunut, kannattaa ilmoittautua nopeasti. Mukaan mahtuu rajoitettu määrä ja vain osalle löytyy oma skooppi. Lopuilla se pitäisi olla itsellä. Turussa minä opetan kääväkkäitä ja Toivosen Mika helttasieniä. Oulussakin luultavasti tulen pitämään kevättalvella jonkun vastaavan tapahtuman kääväkkäisiin liittyen. Mutta etelän ihmisille Turku voisi olla kätevämpi paikkana.

1 tykkäys

Hei,

hienoa, että näitä mikroskopointikursseja pidetään!
Kuka muuten vetää sen lajimääriltään suurimman sieniryhmän eli kotelosienten opetuksen?

Marja

1 tykkäys

Se porukka onkin vaikeampi opetettava. Opettajat ovat harvassa. Viime talvena oli Konnevedellä Huhtisen Sepon kotelosienikurssi, mutta vastaavantasoista ei ole näköpiirissä. Tammikuussa Turussa on kuitenkin Seppo paikalla, joten siihenkin saa opastusta, mutta varsinaisesta kurssista ei voi puhua. Nämä tapahtumat ovat usein vapaamuotoisia (vähän työpajatyyppisiä), jossa mukana on jo aiemmin enemmän tai vähemmän skooppaamista osaavia ja ihan aloittelevia. Näitä uusia opastetaan enemmän henkilökohtaisesti alkuun ja muut saavat tukea aina kun tulee ongelmia tai haluavat oppia jotain tiettyä.

1 tykkäys