Juuri äsken huomasin pieneltä laholta haavan kannolta nämä limasienet. Nämä ovat vielä limakkovaiheessa enkä ole varma voiko niitä vielä määrittää. Joukossa on pallomaisia ja munanmuotoisia sporangioita. Luulen että kyseessä on tummatupsunen, Comatricha nigra. Kohta sataa kaatamalla joten suojasin limasienet. Ehkä pääsen ihailemaan niitä kypsinäkin.
Hei,
ihan kuin 2. ja 3. kuvissa olisi etualalla kypsempiä. Voisitko ottaa kuvan niistä?
Laaja esiintymä, josta näkee hyvin eri kehitysvaiheita
t: Marja
Kyllä näitä kypsempiäkin löytyi. Onneksi kuvauskohde oli vain 100 m päässä talostani, joten ei tarvinnut hirveästi rehkiä. Pienelle kannolle ne löytävät. Kannon poikkileikkaus 10 cm x 12 cm.
Hei,
kiitoksia! Sehän on siis hiippaillut lähistöllesi näytille
Vaan eipä tuo kuvakaan herätä mielessäni mitään ajatusta lajista On sen verran erikoisen näköinen eli vaalean ruskea, navallinen ja kartiomainen, ettei ole mielestäni C. nigraa nähnytkään.
Kun on niin lähellä, niin voisitko ottaa näytteen? Olisin kiinnostunut näkemään, miltä näyttää mikroskoopissa.
Lisäys: näytteen ottaminen kannon päästä voi tosin olla haastavaa, jos kanto ei ole pehmeä ja tuo näyttää paikoitellen aika kovalta. Puukko voi lipsahtaa ja tuhota koko esiintymän. Nimimerkillä: kokemusta on
Olisiko tämä sitten joku Lamproderma?
Huomenna yritän ottaa näytteen. Perunankuorimaveistä olen joskus käyttänyt näytteenotossa lahopuulta. Veitsen kärki on kätevämpi painaa puun sisään.
Ei ole mielestäni Lamproderma tai en ole ainakaan löytänyt tuon mallisia tai värisiä. Pidän tätä jonakin Comatrichana tms.
Comatricha tenerrima on vähän tuon näköinen, mutta se on mielestäni karikelaji.
Selasin limasieniraamatun 544 kuvaa läpi ja tällaisia kartiomaisia pitkäperäisiä limasieniä en löytänyt. Voiko tämä olla jonkun Comatrichan variaatio?
Comatricha minunkin mielestäni. Comatricha nigra on se yleinen laji mutta kuten Marja totesi on vähän outo väri ja muoto nigralle. Vaihtoehtoja voi kuikuilla vaikka tästä
Suomessa tavattuja ei ole onneksi kuin pari lajia mutta eivät ole helppoja määrittää nuokaan.
Tuota, onhan niitä Suomesta löydettyjä Comatricha lajeja enemmän kuin 2. Minullakin on listallani 9 ja tuskinpa olen edes löytänyt kaikkia Suomesta tavattuja lajeja.
Tämä löytö vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta, mutta joskus olosuhteet voivat vaikuttaa habitukseen. Toivottavasti ei silti osoittaudu C. nigraksi.
Löydän itse C. pulchellaa useammin kuin C. nigraa. Pulchella kasvaa ryhminä ja nigraa löydän vain muutamia pesäkkeitä hyvin harsuna esiintymänä eli se on hankalampi havaitakin.
Näytteet on nyt otettu. Osa kypsistä sporangioista on pallomaisia ja valtaosa kartioita. Annan nyt näytteen kuivua, laitan vähän pehmustetta rasian sisään ja maanantaina postitan. Mihin osoitteeseen laitan?
Olisi kyllä erittäin kiinnostavaa tietää mitä kaikkea olet sieltä Pohjois-Karjalasta löytänyt. Kaino pyyntö että ilmottaisit ja dokumentoisit (mielellään skopian kera) havaintojasi. Tällä hetkellä lajitietokeskuksen tietokannoista ei löydy kuin kolme ilmoitustasi Comatrichoista.
Hei,
minulta valitettavasti tuhoutui yksi ulkoinen kovalevy kuvineen ja en millään viitsisi kaivella näytteitä, kuvata ja mikroskopoida niitä uudelleen. Aina tahtoo olla jotain hyödyllisempääkin tekemistä.
Minulla on listoillani n. 180 limasienilajia yhdeltä paikkakunnalta eli täältä Outokummusta. Osa on tosin hieman epävarmoja ja joukossa on Muutamia Suomelle uusiakin ja M. Meyerinkin mukaan muutama mahdollisesti kuvaamaton lajikin. Lisäksi on joitain keräyksiä harrastajamatkoilta Ranskasta, Espanjasta ja viime keväiset Saksasta ja joitain Marianne Meyerin keräämiä ja minulle jakamia näytteitä. Näytteitäkin on tuhansia eli ehkäpä Helsingissä voi olla enemmän tai sitten ei. Turussa muuten on Joensuusta sinne siirrettyjä näytteitäni, joita ei ole vielä tuotu laji.fi:hin.
Kaivelin kyllä yhtenä viikonloppuna tallella olevista kuvistani ja lisäsin laji.fi:hin sen verran, että Oku nousi lajimäärässä Suomen kuntien ykköseksi. Jatkan joskus.
Terkkui: Marja
Eipä ole Kotkan kokoelmahallintaan päässyt yhtään näytettäsi Comatrichioista. Nämä pitää itse käytännössä dokumentoida ja naputella Laji.fihin. Tai ainahan voi jättää asian perikunnan huoleksi ja toivoa että eivät raijaa suoraan kaatikselle. Huhtinen joskus taannoin jotain myxoja tallensi Kotkaan mutta eipä näytä Turusta sinne tallennetun yhtään myxoa 2019 jälkeen. Minullakin on siellä kymmenkunta näytettä Suomelle uusista myxolajeista joita ei ole saatu talletettua Kotkaan. Niinpä olen ne itse dokumentoinut ja kierrättänyt asiantuntijoilla ja lisännyt varmistettuina laji.fin myxotietokantaan. Ja nyt kun Huhtinen on eläköitynyt ei siellä ole varmaankaan ketään jolla olisi aikaa/kiinnostusta taikka osaamista pusata harrastelijoiden myxonäytteiden kanssa.
Näytteiden keruu ja dokumentointi on tällä hetkellä käytännössä täysin meidän harrastelijoiden varassa. Samaten tietokantojen taksonomian ylläpito, uusien lajien lisääminen Suomen listalle ja havaintojen arvioiminen on meidän varassamme. Mutta kaikki edellyttää että havainnot ilmoitetaan ja dokumentoidaan. Sinulla on enemmän Comatricha -lajeja kerättynä kuin Suomen ajantasaiselta myxolistalta löytyy. Voisit edes nämä Suomelle uudet lajit skoopata, dokumentoida ja ilmoittaa. Jos et ehdi niin lähetä minulle, voin ne puolestasi skoopata ja kuvata. Saat näytteet ja dokumentoinnin takaisin paluupostissa ja voit sitten itse päättää haluatko ne ilmoittaa laji.fihin ja millä nimellä. Jos et havaintojasi ilmoita on olemassa suuri vaara että uraauurtava työsi Pohjois-Karjalan limasienilajiston selvittäjänä menee suurelta osin hukkaan.
Peukkuja ja terkkui sinnekin.
Hupsan näyttäisi, että Suomen lajilistalla on 8 Comatrichaa. Minullahan on lisäksi vielä se C. mendrispora, jonka taisin joskus esitelläkin täällä. Eli olen sittenkin löytänyt jokaisen Suomesta löydetyn Comatricha-lajin.
Harrastan kyllä ihan vaan itseni vuoksi ja valitettavasti vähän liikaakin. On järkevää tekemistä, saa liikuntaa ja oppii uutta.
PK:n sieni- ja myxonäytetiedot vuoteen 2009 saakka vein kyllä aikoinaan GBIF:iin. Myxot:
eli löytyvät kyllä sieltä, mutta eivät laji.fi:stä. Turussa ei ole porukkaa edes siirtämään jo valmiiksi talletettuja tietoja.
Voisit olla tosi kiltti ja kuvata sen itiöpinnan meandoroinnin ja kolumellan ja raapustaa sitten ilmoituksen meandisporastasi. Tällä hetkellä tuosta lajista ei ole mitään merkintää missään tietokannassa eli ei ole suomilaji ja vaatii skopiadokumentoinnin. Saataisiin Comatrichat päivitettyä ajan tasalle, toivottavasti ainakin.
Tein jo puolestasi sen isomman työn eli tässä alkuperäiskuvaus + kommentit lähilajeista.
https://eumycetozoa.com/data/report.php?busca=Comatricha&por=gensi&numr=138&tipo=Rtax&seepdf=si
Oli se jo foorumillakin:
Laitoin jo laji.fi:hinkin.
Katsoin koneellani olevat Comatricha- kuvani ja ei niistä muita lajeja enää löytynyt.
En kuvaa enää tuttuja lajeja luonnossa, kun tuntuu ajanhaaskaukselta. Mutta koetan nyt sitten kuvata ne Comatrichat, joita löydän ja ehkäpä jotain muitakin.
Kiitos tuosta mutta vaatisi skopiat kolumellasta ja ennen kaikkea itiöiden pintakuviosta joka erottaa meanderisporan monista lähilajeistaan.
Se kolumnellahan näkyy siinä mikroskooppikuvassa ihan selkeästi valtavana tummana möhkäleenä!
Laitteistollani ei saa mitään huppuhyviä mikroskooppikuvia, joten saa minun puolestani kelvata. Minulla ei nyt ole aikaa lähteä etsimään sitä näytettä useista muoviboxeista tuhansien näytteiden joukosta.
Tutkin näytteen eilen.
Nämä olivat n. 3-4 mm pitkiä ja siitä oli suurin osa kapanevaa mustaa perää. Joukossa oli muutama pyöreämmän näköinen pesäkekin.
Tämän kolumnella jatkui n. 2/3 pesäkettä ja se haaroi yläviistoon suuntautuvina haaroina (kuvassa tosin ylösalaisin, kun osui preparaatille niin). Itiöt olivat ruskeita ja joissain näkyi hieman vaalempaa aluetta, piikkisiä, n. 9-10 mikrometrisiä.
Päädyin juuri siihen määritykseen, mitä se ei mielestäni missään nimessä ollut: Comatricha nigra.
Sillähän kolumnella voi joskus mennä yli pesäkkeen puolen välin ja toisella pitkäperäisella samantyyppisellä lajilla C. laxalla kapillitio lähtee vaakasuoraan.
Onkohan näistä tehty DNA-selvityksiä, sillä tämä voisi kyllä mielestäni olla vähintään jokin variaatio ellei ihan oma lajinsakin, on se sen verran erilainen kuin perusnigra. Tai sitten muoto (väri?) on erilainen vain olosuhteiden (kosteus, paikka…) takia.
Kiitos määrityksestä Marja. Comantricha nigraa en ollut aiemmin löytänytkään. Minulle kelpaisi kyllä sekin, jos tästä tulisi ihan uusi aiemmin löytämätön laji
Myös minä olen miettinyt limasienten DNA-selvityksiä. Ehkä niiden nimitykset menevät kokonaan uusiksi, kuten joillakin sienillä tulee käymään.