Ukonkorentoja mutta mitä?

Tässä kolme surkeaa kuvaa, jos joku saisi selvää lajeista niin iso kiitos! Itse epäilen että ainakin keskimmäinen kuva on siniukko, onko ehkä muutkin?

Lieksa 23.6.24

Valitettavan huonosti monet tärkeät tuntomerkit näkyvät tai eivät näy lainkaan näissä kuvissa…Kaikkein varmiimmin pidän siniukonkorentona tuota keskimmäistä yksilöä, jonka laitoit myös sudenkorentojen vuosiketjuun. Myös ykköstä pidän suurella todennäköisyydellä siniukkona. Tuo kolmonen saattaisi ehkä olla suoukonkorento, mutta mitenkään varma en ole.

1 tykkäys
  1. Suoukko, naaras.

2. Siniukko, koiras.

3. Suoukko, koiras.

1 tykkäys

Kiitos, sitten sai tälle päivälle viidennen lajin suoukosta!

Minua edelleenkin kiinnostavat nämä Eliisan ukonkorentokuvat. Kysyisin sinulta Katriina perusteluja tuolle ykköselle. Millä perusteilla pidät sitä suoukkonaaraana?

Hei Harri, käypä tsekkaamassa Vihtinaturesta, josko vastakuvattu korentoni on siniukko, niinkuin arvelen.
Veikko Pohjola
Vihti, Järventausta

Perälisäkkeet ja olkajuovat ovat naaraan.
Mielestäni ensimmäisten jaokkeiden kuvio on enemmän suoukolle tyypilliset ja ylhäältä jaokkeissa on kapea kohta kuin suoukolla. Otsan kuvio ei näy kokonaan joten siihen en ota kantaa, väritys on poikkeava, koirasmainen.

Vielä lisätäkseni, kuvakulma ja tuo kiilto kuvassa hämää kyllä kuviointia. Toki siinä ensisilmäykseltä siniukko tuli mieleen, mutta mielestäni ne eivät ole noin kapeita. Kuviointihan voi hämätä joskus näillä. Aina tietty pääli- ja sivukuva olisi ihanteellinen jotta 100% määritys onnistuu.

Eka on toki naaras, mutta minusta ennemmin sini- kuin suoukonkorento (vaikken täysin varma ole tämän kuvan perusteella).

Kiitos Sami kommentista. Kahden vailla tosiaan olin minäkin. Jaokkeiden kuviot natsaa kyllä siniukkoon ehkä enemmän, mutta kuvakulma näyttää jaokkeet kovin kapealta, mikä ei siniukkoon niin istu. Saattaahan se siniukko olla kuitenkin ja kuvakulma vain hämää.