Vaeltajat ja loikkarit 2018

Ainoa, mikä tässä maailmassa on varmaa, on muutos. :wink: Minulle lyhenne ei ole tärkeä, kunhan sen käyttö olisi selkeää ja yhdenmukaista. Oulun Pohjanmaalla lienee kaikista maakunnista eniten(?) erilaisia lyhenteitä, joten ehkä joku selkeä linjaveto olisi järkevää, kunhan se otetaan jatkossa kaikkialla (kasvit, sienet, hyönteiset jne.) yhtenevästi käyttöön. Synonyymiluetteloja on toki silti pakko ylläpitää historian vuoksi. Vaikka itse olen tottunut Obaan, olen kykenevä vaihtamaan sen, kunhan en ole ainoa. Ja kunhan sille ei keksitä jälleen uutta nimeä! :smile:

Tulipahan itsekin eilen (29.8.) bongattua kirrkonummelaisen rypsipellon reunassa ohikiitävä stellatarum. Lisäksi vastaan tuli yksi pieni ja ihan risa cardui. Ei taatusti ollut alkukesällä tänne lentäneiden jälkeläisiä. En sitten tiedä olisiko jotain muutakin vaellusmahista olemassa. Rysistä mielenkiintoiset vaeltajat ovat puuttuneet kokonaan.

-Toni

1 tykkäys

Oulun seudulla (OP - Oulun Pohjanmaa) selvää vaellusta ovat toistaiseksi osoittaneet ainakin seuraavat lajit: 1 Macroglossum stellatarum, 2 Agrius convolvulia, 3 Agrotis ipsilonia, 1 Noctua comes, pari kaaliperhosta ja kirsikkana kakun päällä 1 Cosmia affinis.

2 tykkäystä

Eilen 2.9.2018 havaittiin yksi konkari eli convolvuli lisää Oulussa, Panu Välimäki obs.

1 tykkäys

Tuleeko tällä viikolla paljon vaeltajia kuuluisan v. 2001 pöllyn tapaisesti (?). Sääkartat näytti ainakin eilen hyvin lupaavilta.

En tiije. Lämmintä sieltä tulee ja kosteaakin (= eteläistä), mutta virtaus ei ole kovin voimakas. Vaan kerrankos sitä väärässä on oltu.

1 tykkäys

Eilen illalla tuli valolle Sedina buettneri (pikkukalvakkayökkönen) Virolahdella. Olisiko seurausta säästä?

1 tykkäys

Kyllähän nyt taas on ihan mielenkiintoiset luvassa torstaina ja perjantaina. Kaippa sieltä jotain armigeraa ja/tai scutosaa voisi odotella.

Tuo buettneri Virolahdelta ei taatusti ole vaelluskeleistä kiinni, se on kyllä etelärannikolla vakkarilaji ollut jo jonkin aikaa, ei tosin mikään runsas. Itsekin tuli viime vuonna haettua, muttei löytynyt.

-Toni

1 tykkäys

Edellisen johdosta: Suomen päivä- ja yöperhoset (Silvonen et alii 2014) pitää buettneria pääosin loikkarina. Otsikkotieto on “loikkari”. Tähän perustuen pistin haviksen väärään osastoon. Onko tilanne muuttunut neljässä vuodessa näin paljon?

1 tykkäys

Ottamatta buettneriin sinänsä kantaa, ei ole syytä olettaa etteivätkö meille vakiintuneetkin lajit vaeltaisi. Vakiintuminen ei toisaalta ole hyvin määritelty, koska moni laji sinnittelee suotuisten vuosien yli kadotakseen myöhemmin. Toisaalta lajille voi syntyä runsaskin paikallinen kanta vaikka vuodessa.

Joku sanoi että idästä on havaittu armigeraa viime päivinä ja lännestä ambiguaa.

1 tykkäys

Armigeraa on tullut jo useita yksilöitä Pohjois-Karjalasta. Tuntuu olevan aineksia oikein kunnon vaellukseen.

1 tykkäys

Toki Suomessa eläviä lajeja voi tuulten mukana tulla. En vain usko, että buettnerin havaitseminen etelärannikolta mitään vaellusta tai loikkimisia tarvitsee. Silvosen kirjan itsekin omistan enkä ihan ole perillä mihin tuo “pääosin loikkari”-diagnoosi perustuu. Sen mitä itse olen kuullut ja viime vuodet ilmoitettuja havaintoja seurannut, niin ei laji mun käsittääkseni mikään loikkari enää Suomessa ole.

-Toni

1 tykkäys

Markolta tällainen näpsäkkä linkki: https://laji.fi/observation/finnish?informalTaxonGroupId=MVL.31&time=2018-07-20%2F&typeOfOccurrenceId=MX.typeOfOccurrenceVagrant,MX.typeOfOccurrenceRareVagrant,MX.typeOfOccurrenceMigrant,MX.typeOfOccurrenceVeryRare

1 tykkäys

Imatralta toistaiseksi armigera 3, affinis 1, ipsilon 1(ehkä paikallista).

1 tykkäys

Virolahdelta eilen koetussa jaksossa ainakin 2 Euchromius ocelleus -koisaa. Myös esim. ipsilonia, 1 buettneri.

1 tykkäys

Eilinen oli jonkinlainen lämpöennätys, ja varmaan yö myös. https://twitter.com/mikarantane/status/1038518121072615424?s=21

1 tykkäys

Kävin perjantai-iltana Kirkkonummella valottamassa ja lakanalle ilmestyi heti alkuillasta pari ocelleusta. Muuta vaelluskamaa en saanut, tosin lopetinkin aika aikaisin.

Samoilla mestoilla oli muitakin harrastajia, joilta kuulin, että kaakosta oli mm. saatu vitellina ja ambiguaa on ollut liikkeellä runsaasti etelässä. Samoin armigeraa.

-Toni

1 tykkäys

Miksi tuolla tuloksissa on mukana Celypha lacunana? :smiley:

Imatra-Rautjärvi akselilta tähän mennessä yht. 13 armigeraa, 2 ocelleusta, kasa ipsilonia, affinis. Pari yötä ollu hiljasta, viime yö jopa kuollutta vaikka tuulikartta näytti otolliselta. Näillä näkymin tämä oli tässä. Asiatica ja exigua jäi puutteiksi edelleen, vaikka ensimmäistä saatiin Tohmajärveltä asti ja jälkimmäistä Joutsenosta.

2 tykkäystä

Nycteola asiatica tänään (12.9.) Virolahdella. Vai onko se nyt sitten vaeltaja?

1 tykkäys