Voiko olla tuhatheltta?

Tänään Helsingin Mustavuoressa purovarren maapuulla kasvoi suoraan puusta pieniä parisenttisiä harmaalakkisia sieniä. Kun käänsin yhden oli heltat selvästi lilat. Oli outo sieni minulle ja otin näytteen. Nyt kun lajia vähän selvittelin tuli ajatus että voisivat olla tuhathelttoja. Laji on kuitenkin luokiteltu erittäin uhanalaiseksi ja kaikki laji.fin havainnot ovat pohjoisesta Suomesta, elikkä ei ihan todennäköinen vaihtoehto Mustavuoreen, mutta tuntomerkit sopivat aika hyvin. Lakki oli myös voimakkaasti kosteusmuuntuva, näytteiden lakit jo selvästi kaksivärisiä. On kyllä aika vaatimaton pikkusieni ja samanoloisia minulle tuntemattomia saattaa olla muissa suvuissa.

Olisko raadilla ehdottaa jotain toista lajia tähän?

Melzersissä

1 tykkäys

En ole koskaan myriadophyllaa nähnyt mutta kyllä minulle uppoaisi sellaisena. Tämä ei ole kuitenkaan luotettava määritys. Olihan se havupuu? Kannatta ottaa vähän puuta mukaan ja määrittää skoopin alla, jos muuten ei selviä.

Helsingin seudun kunnat ovat parisenkymmenen vuoden ajan hoitanut metsiään ilahduttavan hyvin - eli monin paikoin jättänyt lahopuu paikalleen ja seurauksena siitä on paljon harvinaisia lajeja ilmestynyt näkyviin. Joutuu matkaamaan montasataa kilometria löytääkseen yhtä hienoja pikku metsätilkkuja.

Kiitos Stefan, oli mielestäni kuusi ja kun katson ykköskuvan sälörakennetta ja väriä niin kuusi siitäkin tulee vahvasti mieleen.

Pieniä liilahelttaisia lahopuulla voi olla hiippojen näköisten useissa suvuissa, mutta tämä sinun ei selvästikään ole mykenoidi.

Jos katsot Laji.fissä lajikortilla “esiintyminen”-välilehteä, siellä on myös näkymä kansainvälisen GBIF-portaalin aineistoihin. Sieltä selviää että lajista on useita havaintoja Virosta ja Pietarin ympäristöstä, joten Mustavuori täysin mahdollinen.

Kiikuta ihmeessä vielä museoon, kun laji on erityisesti suojeltava niin varmistettu havainto on tärkeää levinneisyystietoa.

Ihan on näköinen ja kasvupaikkakin sopii, hienoa.

Kiitos Pyry ja Mika. Laitoin tuon atlakseen täpän kera.