Yöperhosten syksy ja talvi 2016–2017

Jep. Talvi tulee ehkäpä joulukuun alun tienoilla takaisin. Sitä ennen näyttää hyvältä, luokkaa 5–8 astetta parhaimmillaan.

Käytiin tyttären kanssa Espooossa klassisessa vaccinii-paikassa. Nimikkoeläintä löytyi n. 15 yksilöä istumassa rungoilla, yksi lennossa. Muuta ei sitten näkynytkään. Täytyy yrittää lähi-iltoina katsella mittareita muualta vielä.

1 tykkäys

Kävin tänään pyöräilemässä illansuussa, ja yllättävästi espoolaisessa tammimetsässä näkyi tehokkaan lampun valossa useita yökkösiä lennossa klo 16.30–16.45 tienoilla, eli heti pimeän tultua. Yksi tuli määritettyä puolukkapiiloyökköseksi (C. vaccinii), mutta oli pari isompaakin. (Hallakehrääjää ei voi poissulkea.) Myös lumi- tai hallamittareita (Operophtera) näkyi.

Olin uudelleen paikalla klo 20–20.45, mutta yökköslentoa ei enää ollut. Muutama Operophtera oli lennossa tai oksilla, yksi O. brumata -naaras (kuvassa). Myös odotetusti Ch. siterata 2 yks. istuivat rungoilla. Niillä on tapana istua siivet ylhäällä (kuva), mutta pelästyessä maastoutua runkoa vasten (kuva).

Eupsilia transversa oli kateissa, mutten sitä kovin usein omilla paikoillani näekään. Myös Phigalia pilosaria oli kateissa. :slight_smile:

Mikkelissä tänään pihavaahteralla 1 puolukkapiiloyökkönen, C. vaccinii. Toukkia löytyi tänään 2 kpl ruostesiiven (P. fuliginosa) ja 1 kpl heinänorsun (E. potatoria). Aiemmin viikolla 2 heinänorsun, 3 pilkkuruuniyökkösen (X. baja) ja 1 isomaayökkösen (E. occultus) toukkaa.

Mutta miten olette ajatelleet tämän systeemin toimivan, jos viimeisimmät viestit tulevat aina tänne loppuun ja nekö pitäisi sieltä kaivaa esiin vyöryttämällä? Hyönteisfoorumilla näissä ketjuissa on on ollut viestejä sivukaupalla/ vuosi.

1 tykkäys

Minulla tämä muistaa mihin asti olen ketjua lukenut, eli viimeinen kommentti aukeaa.

Edellyttääkö se, että olet kirjautuneena? Vai liittyykö ominaisuus siihen tilin muodostamiseen?

En tiedä. Mutta olen kirjautuneena. @mikko ?

Poecilocampa populi 19.11.2016 pihavalolla Porvoossa. Vaikka täällä oli viikko sitten 15 astetta pakkastakin.

1 tykkäys

@riipaana @scellus Edellyttää kirjautumista.

1 tykkäys

Imatralla koivujen rungoilla ei ole näkynyt yhtään perhosta, mutta lumien sulaessa _Agonopterix_in näköinen perhonen hyppi lumella. Talvehtiva sitruunaperhonen osui kohdalle mäntymetsän varvikossa 24.11.

Löytyi Espoostakin seinältä vielä yksi brumata 24.11.2016. Kaiken kaikkiaan elokuusta lähtien ennätyksellisen hiljaista kulttuuriympäristöissä; yhteensä kolmas Operophtera tältä vuodelta. Ainoa poikkeus oli Epirrita autumnata, joka oli ennätysrunsas.

Terve,

kävin pikaisesti tänään iltapäivällä täällä Turussa katsomassa, josko joulukuun bongaus onnistuisi. Siellä oli 1m P.populi istumassa seinällä samassa paikassa kuin eilenkin. Siihen jäi enempi etsiminen, kun lunta alkoi tulla tihenevään tahtiin. Lämpötila oli kuitenkin hieman 0C lämpimällä puolella.

ML

Terve taas,

käytin hyväksi sateisen keskiviikkoillan täällä Turussa, lämpötila oli parhaimmillaan siinä 5C. Perhosista oli liikkeellä E.transversa kolmen yksilön voimin. Muita lajeja ei etsinnöistä huolimatta näkynyt. E.transversa ei ollut yllätys sillä se oli tosi runsas vielä marraskuussa ennen pakkasia. Oli kuitenkin uusi joulukuun listalleni.

ML

Ennen joulua näyttävät säät alustavasti ihan hyviltä, kunhan tästä hetkellisestä kylmyydestä päästään. En ole itse käynyt metsässä hetkeen, mutta varmaan menen.

Terve,

eilen tiistaina oli taas vihmova parin asteen pluskeli täällä Turussa. Tämä oli saanut liikkeelle yhden _E.transversa_n. Oli varmaan lentänyt kun istui sen verran korkealla puussa ja väristeli siipiään.
Saan nähdä mitä jouluna on liikkeellä.

ML

Käväisin eilen 20.12. Espoossa vaccinii-paikalla, jossa tulikin havaittua varvuilla ja rungoilla istuskelemassa yhdeksän yksilöä n. 10 minuutin aikana. Muita lajeja ei näkynyt.

Tänään kävin toisella paikalla, jossa perinteisesti on ollut paitsi vacciniita myös muita lajeja. Hieman yllättävästi siellä ei näkynyt yhtään mitään. Ehkä maa oli vielä liian jäässä. Lunta ei ollut.

Imatralla kuukauden tauon jälkeen tänään 22.12. ruostesiiven (Phragmatobia fuliginosa) toukkia 2 kpl lumella. Heinänorsun (Euthrix potatoria) toukkia 9 kpl.

Tämä jouluillan perhonen oli plus-asteista huolimatta vaikea löytää. En ollut vakiopaikoilla vaan Haagassa Helsingissä.

2 tykkäystä

Terve ja Hyvää Uutta Perhosvuotta!

Vuoden 2016 viimeiseksi havaintopäiväksi jäi 30.12.2016. Turusta löytyi 1 yks _E.transversa_a ja 4 yks _C.vaccinii_ta. Keli oli ajankohtaan nähden tosi lämmin. Yritin vielä 31.12. Helsingissä uudesta hyvältä tuntuneesta paikasta mutta mitään ei näkynyt vaikka sää oli vielä edellistä iltaa lämpimämpi.

ML

3 tykkäystä

Minulla oli täsmälleen samankokoinen saalis Haagasta uuden vuoden aattona. Hyvää alkanutta vuotta, nyt tulee ainakin vähän taukoa perhosiin…

Yksi uuden vuoden vaccineista oli sama yksilö jonka olen nähnyt jo kahdesti aiemmin. Se on päivällä kadoksissa, yöllä nousee puuhun.

3 tykkäystä