Keräsin Muhokselta elävän koivun juurista Clavulinan oloista lajia pienen puron laitaman lehtomaisesta ryteiköstä. Ylemmän kuvan itiöemä kasvoi selvästi suoraan puusta ja alemman kuvan juuren päältä, jossa oli sekalaista ainesta. Mikroskopia molemmilla sama.
Itiöt 8.8-9.8 x 6.1-6.7 µm, ei ainakaan selvästi amyloidi. Basidio 2-sterigmainen, rihmat sinkilällisiä, monomiittinen.
Itiöemät pieniä, noin sentin pituisia. Lähinnä sopisi Clavulina coralloides ryhmään, mutta ihmetyttää tuo suoraan elävän puun juuresta kasvaminen. Onko muilla kokemuksia vastaavasta?
Ei ole kokemusta tuosta puulla kasvamisesta mutta tuollaista minisyheröä on tullut useamman kerran vastaan jo kesällä kausikuivien purojen pohjilta ja muilta kosteilta paikoilta. Ainakin ne pari jotka nyt muistan ovat olleet nimenomaan hyvissä lehtokohteissa.
Ossi Ryhäsellä on ollut vastaava koivun juuressa kasvava tapaus ihmeteltävänä. Pitäisi varmaan koittaa kerätä joku tuollainen ja laittaa sekvensseihin. Nuo clavulinat ovat mielestäni todella hankalaa porukkaa. Yhtä esiintymää olen parina vuonna kuvaillut ja tullut siihen johtopäätökseen että näitä ei voi ainakaan ulkonäön perusteella määrittää.
Kiitos palautteesta, se valaisi asiaa hyvin. Tämä menee sekvensoitavaksi ja tuo Ossin keräys on todennäköisesti samaa kuin minulla.
Tästä porukasta on jo hyvin sekvenssejä olemassa, mutta suoraan puulla kasvavista ei.
Clavulinat muodostavat ektomykorritsaa. Teoriassa voisi ehkä olla mahdollista, että rihmasto voisi muodostaa samantyyppisiä rakenteita paksun juuren kuorisolujen ympärillä (Hartigin verkko ym.) kuin ne normaalisti muodostavat juurikärkien ympärillä. En keksi muuta selitystä mutta minulla ei ole tietoa asiasta.