Kookas valkoinen haarakas

Tänään törmäsin vanhassa kulttuuriympäristössä valkoiseen haarakkaaseen, jonka tulkitsin ryppyhaarakkaaksi, Clavulina rugosa. Paikalla on ollut talo vielä ainakin vuonna 1969, mutta ei enää 1976. Alue on sen jälkeen muuttunut lehtomaiseksi, mutta jäänteenä on aluetta ympäröivä korkea kuusiaita.

Sieni kasvoi maassa vattujen ja vuohenputken seassa, lähistöllä kuusiaita ja yksi iso koivu. Mitään yhteyttä mahdollisen maassa olevan lahopuun ja sienen välillä en havainnut.

Sientä oli paikalla useampi kymmentä itiöemää ja niiden muoto vaihteli suuresti. Haarojen ruskeanpunaisia kärkiä lukuun ottamatta ne olivat luunvalkoisia. Mitään mainittavaa tuoksua en niissä tuoreena havainnut, enkä keräämistäni näytteistä neljä tuntia myöhemminkään.

Alla valikoima sienen muuntelevasta ulkonäöstä. Osa kuvista on tarkoituksella hieman alivalotettuja, jotta itiöemän pinnan muoto tulee paremmin esille.

Tämä on valkoiseksi haarakkaaksi kookas. Alla olevassa mitta-asteikossa mitat ovat tuumina. Kuvassa poikittain maassa olevat päätyivät näytteiksi, ja pisin niistä on 11 cm ja levein leveimmältä kohdaltaan 1,4 cm.

Suvussa Clavulina on tuon C. rugosan lisäksi C. cristata (syn. C. coralloides) joka on ryhmälaji. Suomessakin näitä korallihaarakkaita on useampi laji, ilmeisesti ainakin kolme. Nuo kuvasi haarakkaat ovat niin siistejä ja osin teräväkärkisiä että jos menee sukuun Clavaria niin korallihaarakas coll. voisi sopia paremmin.

Mutta itselleni tulee tuosta myös Ramariopsis mieleen. Laji.fissä on listattuna Ramariopsis kunzei mutta siitä on erotettu tuhdimpi versio omaksi lajikseen nimellä R. robusta. Sitä ei kyllä laji.fissä (vielä) ole. R. kunzeilla olisi nukkainen jalka josta sen tuntee.

Sikäli kiinnostavia nuo löytämäsi koska itse olen löytänyt samantapaisia jotka olen mielessäni ajatellut R. robustoiksi. Kävinkin niitä äskettäin etsimässä näyte mielessäni mutta eivät olleet paikalla.

Clavariat ja Ramariopsikset saa sukuina erilleen itiöistä jotka ovat Clavarioilla paljon suuremmat kuin Ramariopseilla.

Clavulina-lajeja on aika paljon mutta kuinka paljon kukaan ei tiedä. Haarautumismalli lienee melko vakio, tällä ilmeisesti haarautuminen melkein vain yläosassa.

Eikä Ramariopsis robustakaan kaukana ole:

Kävin kuitenkin kurkkaamassa oman robusta -kandini ja sain näytteen. Skopia vei korallihaarakkaisiin. Kurkkasin sitten vielä netistä ja Kuolla oli juttua aiheesta

https://www.mushroomexpert.com/clavulina_cristata.html

C. cristata on selvästi pienempi ja hennompi ja itse en muista nähneeni sitä kuin (syksyllä) melko kosteilla paikoilla. Tämän lajin kasvupaikka oli selkeästi kuivempi. C. cinereaa olen kuvitellut kuvanneeni useamman kerran, tosin nyt kun pikaisesti kuvia siitä katsoin, niin useimmat saattavat olla myös Helminthosphaeria clavariumin loisimia korallihaarakkaita. Pitäisi varmaan joskus käydä samoilla kasvupaikoilla katsomassa ja kerätä niistä näytteet.

Kieltämättä suku Ramariopsis ei tullut mieleenikään, vaikka se onkin nimenä ja kuvista tuttu. R. kunzei tuo ei ole, koska jalka ei ole tyveltä nukkainen, mutta kieltämättä tuo voisi olla R. robusta. Pitää jossain vaiheessa tutustua paremmalla ajalla sen alkuperäiseen lajinkuvaukseen ja katsoa myös, mitä muista samanlaisita taksoneista on kirjoitettu.

Minulla ei ole mahdollisuutta itiöiden koon mittaamiseen. Jos Henri haluat katsoa ja mitata tuon itiöitä, niin voin lähteä näyttämään kasvupaikan (Helsingin) Savelassa.

Tässä yhden skoopatun C. cristata esiintymän variaatiota. Biotooppi oli kuivaa sekametsää ja lähimmät puut olivat suuri kuusi ja pari mäntyä. Tämä esiintymä on myöhäinen, kuvannut tätä kolmena vuonna ja aina vasta lokakuussa.

Tänään tuosta esiintymästä hakemani näyte on latvasta 7 senttiä leveä ja 4,5 senttiä korkea. Löytyy siis kohtuu suurta kokovariaatiota kun pienimmät oli tietty sellaisia ihan minejä. Sävynä on murrettu valkoinen ja hienoista pinkkiä mukana. Tuo haarojen päiden litteä kruunu voi joko löytyä taikka olla löytymättä elikkä pikkusen paha yrittää määrittää cristata/rugosa tuollakaan perusteella. Skopia näyttää tältä

C. cristatasta löytyy myös ihan toisenoloista lumivalkoista versiota jossa on pitkä jalkaosa ja siisti siro olemus. Muistelen löytäneeni ainakin savimaalta puronvarsilehdosta. Näitä ei ole skoopattu.


Kolmas malli jota näkee jo kesästä lähtien on sellainen minisyherö joka jää sentin parin kokoiseksi. Sitä löytää märistä paikoista, norojen ja vanhojen sarkaojien pohjilta ja kuivien tulvalammikoiden pohjilta. Oletan että tämäkin on C. cristata -ryhmää, en ainakaan tiedä mitään muuta vastaavaa haarakaslajia


Nuhrutyyppiset ja harmaat on vielä erikseen. Ja kaikenlaisia välimuotojakin tuntuu löytyvän. Olen näitä pikkusen yritellyt ihan huvimielessä selvitellä ja kuvailla. Mitään nimiä minulla ei näille ole. Käytännössä tulee kirjattua ihan nuhrut nuhruiksi, harmaat harmaiksi ja loput korallihaarakkaiksi.

Näihin on tosi paha saada mitään kunnon otetta kun skopiat on ilmeisen samanoloisia. Ainoastaan nuo Ramariopikset saa erilleen itiökoon perusteella, Voi olla että Kuo on oikeassa kun miettii josko kyseessä olisi jatkumo eikä selvästi erillisiä lajeja. Tai sitten sekvenssidatat jakaa nämä moneen lajiin.