Diaporthopsis urticae nokkosella

Itselleni uutena tuli vastaan Diaporthopsis urticae (syn. Apomelasmia urticae), joka kasvoi nokkosen edellisvuotisilla kuolleilla varsilla. Laji.fistä ei löydy kummallakaan nimellä havaintoja, vaikka voisin kuvitella sienen olevan melko yleinen ainakin isäntätaksonin yleisyyden perusteella.

Sientä ei voi olla huomaamatta, koska nokkosten varsissa näyttää olevan palanutta karstaa, joskus jopa niin, että koko varsi on sen peitossa. Ainakin löytöpaikassa laji oli runsas ja sitä oli useissa nokkosen edellisvuotisissa varsissa.

Kuvaaminen oli muuten sangen kivuliasta hommaa, kun paljain käsin taivuttelin pitkäksi kasvaneita nokkosia edellisvuotisen varren tieltä pois habituskuvan ottamista varten.

3 tykkäystä

Kiintoisaa ! En ole tätä lajia koskaan teleomorfina kohdannut. Voipi olla, että anamorfia kantavia nokkosenvarsia olen kotitarkasteluun tuonut, mutta kun en niitä häpeäkseni osaa nimetä, niin ne päätyvät yleenä biojätteisiin. Perin harvinaisena suvullista astetta pidetään maailmalla… Ruotsin ascolista mainitsee lajin yleiseksi mutta suvullisen asteen tavatuksi vain Skoonesta.Vanha Munkin pyreno-opus ei tiedä lajista yhtään suvullisen asteen löytöä Tanskasta, mutta suvuton aste on siellä hyvin yleinen. Laji.fi:ssä on neljä vanhaa Viljo Kujalan keräystä Helsingistä. Näissä havainnoissa ei valitettavasti ole mainintaa, mitä astetta löydöt edustavat.

1 tykkäys

Ehkä minulla vain kävi tuuri ajan ja paikan suhteen. Tuota oli puoliavoimella niityllä ja nimenomaan pystyssä olevilla talventörröttäjillä. Maahan lanaantuneita edellisvuotisia varsia en tullut tarkastaneeksi.

Sienen alustapahkat olivat osittain hilseilemässä isoina levyinä nokkosen varresta pois, kuten alimmasta kuvasta voi nähdä, ja levyjä irtosi ihan jo sormin hieman raaputtamallakin tai vartta puristamalla. Voisin kuvitella, että tuulen heiluttama ympäröivä kasvillisuus irrottaa loputkin alustapahkat melko helposti. Jos tämä on normaalia, niin se voisi osittain selittää havaintojen vähäisyyttä.

Moi, mulla on pari havaintoa tästä Laji.fi:ssä nimellä Aporhytisma urticae - havainnot tulee suoraan iNatista ja siellä lajista käytetään tuota vanhaa nimeä.