Epävarmoja kuva-arkistoista 2: silokka

Tällainen silokka kasvoi kukkapenkissä savi-/multamaalla raidan alla. FTE vinkkasi että suppilosilokka (Thelephora caryophyllea) kasvaisi nimenomaan pajun alla, joten arvelin aluksi sitä. Ryman & Holmåsen puhuvat suppilosilokan kohdalla ihan toisenlaisista kasvupaikoista, hiekkamaasta. Muodoltaanhan se on aika suppilomainen. Kun nyt tämä on toisaalta noin valkokärkinen ja ehkä hiukan haaroittuva, niin mahtaako kyseessä kuitenkin olla pikkusilokka (Thelephora anthocephala)?


l

FTE kertoo myös että T. caryophyllea on pajun kaveri ja esiintyy avoimilla kalkkipaikoilla.

Pikkusen kyllä ongelma tuon kanssa kun itse olen löytänyt lajin kahdesti nimenomaan hiekkapaikoilta. Lemmenlaakson hiekkakuopan pohjalta ihan puhtaalta pikkusen jo sammaloituneelta hiekkamaalta. Siinä näitä oli kymmeniä, kaikki pieniä ja lähes mustia suppilomaisia, melko siistit reunat vailla valkoista. Toisen kerran löysin Savosta vanhasta hiekanottopaikasta, siis puhtaalta hiekkamaalta seurana mm. kaulusvalmuskaa. Kalkkivaikutteisuudesta en osaa sanoa.

Tuo pajun kaveri voi olla “eri laji” kuin tuo hiekkakuoppien versio.

Alempi FTE:n lajikuva vastaa hyvin omia löytöjäni.

Kuvasi lajista en osaa sanoa juuta taikka jaata. Pari kertaa tuumannut että tuo voisi olla pikkusilokka ja jonkun näytteenkin olen ottanut mutta en oikein tiedä miten sen lopulta erottaa karvasilokan monista muodoista.

FTE mainitsee suvun esittelyssä että “genus is in need of a detailed review”.