Sellainen kysymys olisi noiden feromonipyyntiin myytyjen myrkkynappien käytöstä, että pitääkö kyseiset napit kenties herättää jotenkin ennen feropönttöön laittamista tai kuinka monta niitä per rysä olisi hyvä käyttää? Itse vein muutaman feropöntön maastoon gnaphaliita varten ja aistinvaraisesti napit eivät haisseet miltään ja tuli epäilys, että toimiiko ne ilman ennakkotoimia lainkaan. Aiempaa kokemusta niistä ei mulla ole niin nyt ollaan jännän äärellä.
Kokemusta ei ole muutoin kun kokoelmalaatikossa. Rohmut ainakin kellahtaa nappi/loota setupilla. Laitoin gamman feropöntön valon viereen ja maarysästä ne gnaphaliit, umbrat ja yks asteris on löytynyt niin vieläkään en osaa siitä napin toiminnasta kertoa… Kerran seurasin umbratican tuloa ferolle ja pönttöön ei olis menny yksikään. Sen sijaan valon kupeessa fero toimii todella hyvin, rysän keräten useimmat. Muutamassa yössä 52 umbraa, 52 bireniä, 2 gnaphaliita ja 1 asteris. Luulisin gamman napin vetävän näitä edellä mainittuja ainakin jonkin verran. Laita pikkupulloon tetraa jos epäilyttää, se ainakin on toiminut.
Jees, kiitos vinkeistä. Tuo asteriksen tulo gamman feronapille oli ainakin mulle ihan uutta.
Tuota tetraa pikkupullossa mulla oli viime vuonna mutta myrkyllä läträily on sen verran vaivalloisempaa noihin nappeihin verrattuna, että halusin tsekata miten ne toimii. Itse kävin perjantaina kattomassa feropöntöt mutta tyhjää oli. Jokin pistiäinen oli mennyt yhteen rysään ja hengetön oli, en tiedä voiko siitä vielä vetää johtopäätöksiä.
Mulla on nyt näitä samoja nappeja ja samoja kysymyksiä.
Vaikuttava aine on nimeltään DDVP ja vaikutustapa on se, että se on asetyylikoliiniesteraasientsyymin inhibiittori.
Käsitellessä eliminoi mm. ihokosketuksen mahdollisuus käyttämällä suojakäsineitä. Myyjän mukaan 3-4 nappia/ferorysä takaa sen, ettei isommatkaan hyönteiset kauaa purkissa pyöri. Hän mainitsi myös alkoholiliuoksen tekemisen mahdollisuudesta, mutta tarkemmin miten, se jäi kysymättä.
Aine liukenee tai sekoittuu hyvin mm. seuraaviin aromaattisiin hiilivetyihin: bentseeni, xyleeni, tolueeni ja kloorattuihin hiilivetyihin, kuten kloroformi sekä alkoholeihin esim. isopropanoli.
Kävin perjantaina tsekkaamassa ferorysät ja gamman ferolle oli kas kummaa tullut aikavälillä 2.-8.6. pari gammaa. Olivat ihan rutikuivia ja ilmeisesti ihan hyvin nuo napit tehoaa. Ehjiä olivat mutta tietysti vaeltaneina aika lentäneen olosia. Mulla on siis yksi nappi per rysä.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.