Havaintoja pamppusista (Stemonitopsis) Mustikkamaalta

Isojen sateiden jälkeen pari viikkoa sitten havaitsin useamman limasienen, ja innostuin näiden havainnoinnista toden teolla. Marja Härkösen ja Elina Variksen upean Suomen Limasienet kirjan ostin viime sunnuntaina.

iNaturalistiin on kertynyt 30 havaintoani (arviolta 10+ lajia), enemmänkin löytynee kun käyn puhelimen kaikki kuvat läpi.

Mutta itse asiaan: parista paikkaa Mustikkamaalta olen löytänyt (oman tulkintani mukaan) pamppusia (Stemonitopsis), joiden tunnistukseen kaipaisin apua. En tiedä onko tunnistus mahdollista näistä iPhonella otetuista kuvista, ilman mikroskooppia, mutta arvailutkin kiinnostaisi.

Nämä ovat todella pieniä ja näillä on mustat perät, joten kirjan perusteella tulkitsen etteivät ne ole silkkipamppusia (Stemonitopsis typhina). Väri ei minun silmiini ole violetinruskea, joten tulkitsen etteivät ole Ukkospamppusia (Stemonitopsis hyperopta). Tämä jättäisi joko salkopamppusen (S. aequalis) tai verkkopamppusen (S. reticulata), joista ensimmäinen on kirjan mukaan hyvin harvinainen ja toinenkin näyttäisi olevan melko harvinainen.

Pystyykö näistä kuvista tekemään tunnistuksen tai edes rajaamaan pois silkkipamppusen ja ukkospamppusen kuten tein yllä?

Havainto 1: (iNaturalist-linkki)

Syötävän Puutarhan kanalan takana lahopuurunko maassa

A5C6F078-31BF-4CE3-B748-C4CB58394ACE_1_201_a


Havainto 2: iNaturalist-linkki

Sama lahopuurunko maassa kuin edellisessä




Havainto 3: iNaturalist-linkki

Eri paikka, lähellä koirapuistoa



Jotkut limasienisuvut ovat erityisen hankalia ja Stemonitis/Stemonitopsis on juuri sellainen. Ero näiden kahden suvun välillä on veteen piirretty viiva ja pari samaan porukkaan kuuluvaa lajia löytyy vielä suvusta Comatricha. S. hyperopta on enemmänkin vaaleanruskea pinkein vivahtein mutta kuivuneena ja itiöiden varistua värit voivat olla toiset. Katso esim limasienikirjan kuva lajista. S. hyperopta on kuitenkin kovasti muunteleva laji mikä tekee sen tunnistamisesta makroperustein hankalaa. Se on kuitenkin silkkipamppusen kanssa selvästi yleisin suvun laji ainakin pääkaupunkiseudulla ja skoopissa sen itiöiden pintarakenne on lajityypillinen.

Itse olen haksahtanut makropohjalta näiden pienten Stemonitis/Stemonitopsis lajien kanssa niin monta kertaa että en viitsi veikata lajeja ilman skooppausta. Tuo kuvaamasi voi olla joku Stemonitopsis taikka joku pienemmistä Stemonitiksista. Ihan kiinnostavan näköinen kyllä kun ei oikein näytä hyperoptalta.

Jos keräät siitä pienen näytteen ja postitat minulle voin katsoa mitä skoopilla löytyy. Aika monesti laji jää kyllä näissä epävarmaksi.

p.s. Katsoin nuo iNat kuvasi. Itse kommentoin ja talletan havaintoja täällä Laji.fissä ja kuvasi eivät kopioidu tänne koska lisenssisi iNatissa on all rights reserved eli en voi niitä laji.fissä kommentoida kun kuvia ei ole täällä nähtävillä. Silkkityynynen oli kuitenkin paranvoi.

Kiitos @Henri_Koskinen!

Muutan nuo iNaturalist asetukset. Kai ne kopioituvat takautuvasti?

Mielelläni otan näytteet. Miten näytteet kannattaa ottaa?

Toimituksesta voidaan varmaan sopia yksityisviestien kautta.

Näytteitä voi ottaa monella tavalla, riippuen vähän siitä miksi niitä ottaa. Mikroskopointiin ei tarvita kovin montaa sporangiota. Käämisillä pitää tutkia myös kapillitio eli ihan yksi sporangio ei riitä. Itselläni on maastossa mukana pieniä minigrip -pusseja 1/4 -litrasia ja sitten joku kova keräyslaatikko taikka lokerikko. ettei näytteet muussaannu repussa. Monet kerää esim tulitikkulaatikoihin taikka viehelokerikkoihin mitä nyt itse kullakin sattuu olemaan tarjolla, sinne vähän pehmeää paperia alle ja myös näytteen päälle ihan kevyesti. Tikkuaski on siitä kätevä että menee kirjeeseen postilla. Jos on kostea näyte voi kuivattaa vaikka pöydän nurkalla päivän pari ettei näyte myöhemmin homehdu.

Tässä menikin hetki, että sain näytteen, mutta viikko sitten kävin ottamassa palasen ja se on edelleen ehjä. Jos sulla @Henri_Koskinen on intoa tämä vielä skoopilla katsoa, niin sovitaan yksityisviestillä toimitus