Hiippoja vaahteralla (karvashiippo, Mycena erubescens)

Tämmönen tapaus tuli vastaan lokakuun puolivälissä. Noita kasvoi satamäärin elävän vaahteran kaarnalla. Hajua tai makua en muistaakseni erottanut. Muutamaa vaihtoehtoa olen miettinyt, mutta mikään niistä ei sovi. Skooppasin tänään ja mitä nyt sain selvää siitä niin:

  • Heltan ja jalan rihmasto dekstrinoidia.
  • Jalan pintarihmoissa tiheästi pientä nystyä.
  • Keilokystidit (ja pleuro-(?)) kartiomaisia.
  • Itiöt leveän soikeita ja inamyloideja, noin 8-10 x 7-8 u, Q= 1,1-1,3.
  • Itiökannat vaikuttivat 4- ja 2-itiöisltä.
  • Pintakelmussa mahd. isoja, soikeita soluja (en oo varma tulkitsinko oikein).

Löytyisikö lajiehdotuksia?

Ihan noin makroskooppiselta habitukseltaan ovat tutunoloisia eli tuollaisia keskikokoisia rusehtavia joilla on aika pitkä ja suora ohut jalka kasvaa yleisenä Auroran puiston tammilla. Tealta ja Mikolta sain niille nimenkin eli karvashiipoja ovat. Tuo sinun hiipposi on samanoloinen mutta samantyyppisiä lajeja lienee muitakin ja karvas maku taisi myös noilta puuttua. Mitähän vaihtoehtoja olet miettinyt? Eli mitähän muita vastaavia lajeja puistopuilta voisi löytyä?

1 tykkäys

Itiöiden inamyloidisuus rajaa pois paljon. Jos heltat eivät ole johteiset veikkaisin Mycena hiemalis, vaikka en sitä hyvin tunne.

1 tykkäys

Molemmat lajit ovat mielessäni olleet. Tänään katsoin uudelleen skoopin alla ja huomasin uudenlaisia kystidejä heltan terässä. Ne ja jalan pintarihmaston mielestäni selkeä nystyisyys taitavat sulkea hiemaliksen pois. Lopun näytteen heitettyäni roskikseen tulikin mieleeni, että sitäkin voisi maistaa. Siispä dyykkasin sen sieltä ja nyt karvautta maistoin. Sekä maun että itsetunnon osalta :wink: . Merkit tuntuisivat tällä hetkellä parhaiten viittaavan karvashiippon. Ehkä taidon/välineistön laadun puutteen takia olen tulkinnut amyloidisuuden väärin? En varmaksi sano mitään. Pitäisi varmaan ensi kaudella koittaa huolellisemmin tutustua tuohon. Mutta kiitän ehdotuksista joka tapauksessa.

Tuo norskien hiipposaitti on siitä mukava että siinä lähdetään liikkeelle makroskooppisista tuntomerkeistä ja kuviakin on mukavan paljon katseltavaksi. Sopii ainakin minulle kun ei ole riittävän hyvää skooppia käytössä. Helttojen määrä ja jalan väri ainakin vievät karvashiippon.

Myyränhiippo
Lamellae 8-14 reaching the stipe,
Stipe white, occasionally yellowish towards the base with age

Karvashiippo
Lamellae 15-21 reaching the stipe,
Stipe at first greyish brown to brown with bluish apex, then grey-brown to dark brown,

1 tykkäys

Mukavia keskustelua, itse tunnen näitä hiippoja tosi huonosti. Amyloidisuudesta sen verran, että se näkyy hiipoilla huonosti, koska itiöt ovat niin ohuseinäisiä. Etenkin tuoreita sieniä skoopatessa. Kuivanäytteiden kanssa on selkeämpää. Syynä on lähinnä se, että kuivassa näyteessä aika iso osa itiöistä jää ruttuun, näissä ruttuisissa itiöissä sitten seinää on senverran paksulti samassa kohdassa, että ne näyttävät selvemmin sinisiltä.

1 tykkäys

Hei

Ovat kyllä aivan karvahiipon (Mycena erubescens) näköisiä eli ihme ja kumma jos siihen ei taivu. Hiemalis ei ole tällainen pitkäjalkainen, Lakinväri ja muorokin sillä erilainen.

Tea

1 tykkäys