Jos tarkoitat sitä, mitä tulisi näkyä oletuksena ennen kuin muokkaa näkymää itselleen sopivaksi, niin olen samaa mieltä. Oletuksena näkyvät kentät tulisi priorisoida hieman eri tavalla, jotta ne palvelisivat paremmin peruskäyttäjää. Laji, määrä, aika, kunta, sijainti, havainnoitsija ovat järjestyksessään ainakin itselleni yleisimmin tarpeelliset tiedot.
Retkilomakkeen alussa on kohta “Havainnoijan tarkat paikkatiedot ovat julkisia”. Siihen kun valitsee ei, tarkka piste näkyy ainoastaan ilmoittajalle ja viranomaistahoille, mutta 10x10 km ruutu muille käyttäjille. Se on epätarkkuus, jolla sensitiivinen tieto on koettu riittävän epätarkaksi, jotta sitä ei voi käyttää väärin.
Hyvä huomio, kävin juuri itse annotoimassa havaintoa eli kirjasin sinne oman kommenttini, joka pitää määritystä mahdottomana ja tarjoaa tilalle vesiliskoa (eli manteria). Tästä johtuen ko. havainnon ei pitäisi tulla enää näkyviin perushaulla, kun haetaan vesikkohavaintoja.
Tiiran laadunvarmistus perustuu hyvin runsaaseen lintuharrastajamäärään (verrattuna muihin eliöharrastajiin) ja pitkän linjan harrastajavetoiseen yhdistystoimintaan. Kun puhutaan miljoonista havainnoista, kenenkään viranomaisen aika ei riitä kaikkien havaintojen läpikäyntiin, vaan avuksi tarvittaisiin juurikin mahdollisimman paljon aktiiviharrastajia, mielellään vielä alueellisesti, jotka perkaisivat dataa. Valitettavasti harrastajamäärät esim. itselleni tutuissa hyönteisissä ovat pienet ja näyttää siltä, että vanhoja poistuu enemmän kuin uusia syntyy. Laji.fi on tämän laadunvarmistuksen osalta vasta kehittymässä, ja nyt on suunnitelmissa kehittää mm. jollakin tapaa automatisoitu laadunvarmistustyökalu, joka nostaisi sellaiset havainnot esille, joissa ajankohta, alue tai esim. lukumäärä olisivat normaalista poikkeavia. Kehitystyötä tulee tapahtumaan lähivuosina, joten kehittävämpää on juurikin antaa rakentavaa palautetta kuin valittaa, miten surkea systeemi tämä on. Surkeaksikin voi toki haukkua, mutta jos haluaa siihen muutosta, pitää kertoa miksi kokee sen surkeaksi ja miten se voisi toimia paremmin.
Ja korostan, että olen itsekin vain käyttäjä muiden joukossa - en kehittäjä, enkä ylläpitäjä. Mutta teen, minkä voin (mm. palautetta antamalla) auttaakseni järjestelmän kehittämistä paremmaksi.