Mikroskoopin puhdistusnesteistä löytyy hieman ristiriitaista tietoa, mutta ei se isopropanoli (2-propanoli) huonolta kuulosta. Se mainitaan useammissa lähteissä. Omista puhdistusnesteistäni en tiedä, mitä ovat. Jotain alkoholin tapaista kuitenkin.
Tuossa aikaisemmin Ossi vihjasi kameran näytön suojakalvoon, joka suojaa näyttöä naarmuuntumiselta.
Objektiiveja varten on erikseen niihin kierteillä kiinnitettävä suojasuodin. Sellainen on ehdottomasti oltava jokaisessa linssissä, koska se on halpa vakuutus sille, jos sattuu kolhaisemaan linssin johonkin. Sen saa aina kuitenkin vaihdettua uuteen ja kameran linssi säilyy ehjänä. Suojasuotimen koko määräytyy objektiivin halkaisijan mukaan.
Useimmissa pokkareissa ei valitettavasti ole objektiivissa kierteitä, joten niihin ei soujasuodinta saa.
Vieilä lisäys noihin puhdistus juttuihin se tärkein juttu, joka jäi mainitsematta (on tuossa linkin artikkelissakin kyllä mainittu).
Ennen kun alkaa puhdistamaan linssiä, millä tavalla tahansa, niin pinnoilta pitää saada irtonainen aines pois, joko puhaltamalla jos muuta keinoa ei ole, mutta hyvä hankinta on puhdistus pumppu, eivät maksa paljon ja kameraliikkeistä saapi ja isoista marketeista.
Googleen haku: kameran puhdistus pumppu
Varsinkin kun maastossa touhuaa pinnoille voi kertyä vaikka mitä hiekanhitusta jne…
Jos niitä ei ensin poista voivat naarmuttaa linssi pintaa huomaamtta…itse olen käyttänyt tuota pumppua myös mikroskoopissa irtopöly poistamiseksi esim. okulaareista jne…
Olipa hyvä että tuli kysyttyä, tuli tosi tärkeitä neuvoja.
Tämä foorumi on kyllä aivan mahdottoman hyvä paikka näin noviisina kysellä, kun vastaukset on juuri sitä mitä kaipaa jotei tule suotta töppäiltyä tietämättömyyksissään.
Seuraavaksi onkin sitten suunta verkko-ostoksille pienen pohdiskelun jälkeen.
Jos tarkoitat kameran linssien puhdistamista niin eipä niistä kai suurempaa haittaa ole, etenkään niistä kosteista liinoista, jos ne ei ole liian kosteita. Suihkutettavaa puhdistusainetta en kyllä käyttäisi tai jos on pakko käyttää suihke ensin puhdistusliinaan ei suoraan linssipinnoille. Puhdas mikrokuituliina on kyllä suositeltavin vaihtoehto…
Yhtenä vaihtoehtona puhdistukseen voi käyttää myös ns. Linssipaperia (Lens Cleanin Tissue).
Esim. retki/maasto olosuhteissa käytännöllinen.
Mikrosskoopin linssien puhdistukseen en kyllä niitä kosteita silmälasiliinoja tai suihkeita käyttäisi.
Itse kun kuvaan paljon makroa olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun että linssin nokalla ei ole mitään suoranaista suojasuodinta taikka UV-suodinta vaan polarisaatiosuodin. Vaikkapa joku huokea lineaarinen polarisaatiosuodin. Ostin sellaisen aikanaan uutena parilla kympillä ja olen siihen ollut tyytyväinen. Nyttemmin minulla on kalliimpi lin. polarisaatiosuodin mutten ole havainnut mitään eroa kuvien laadun osalta verrattuna siihen halpaan suotimeen.
Lineaarisella polarisaatiosuotimella on tuo linssiä suojaava merkitys ja lisäksi se syventää merkittävästi värejä ja tappaa heijastuksia. Sellainen on siis minulla kummassakin makrolinssissäni ja pidän sitä hyvänä ratkaisuna. Ainoa pikku heikkous on siinä että valotusautomatiikka saattaa olla välillä vähän pielessä kun lin. polarisaatiosuodinta kiertamällä eli polarisaatiotasoa muuttamalla kennolle pääsevän valon määrä muuttuu ja automatiikka ei välttämättä osaa sitä käsitellä. Itselleni tämä ei ole ongelma vaikka kuvaan valotusautomatiikalla koska korjaan sitten manuaalisesti valotusta jos se on tarpeen. Eli otan kuvan, katson valotuksen ja tarvittaessa laitan napsun pari valoa lisää.
Mikroskooppilinssit putsaan tiputtamalla pisaran puhdistusnestettä linssipaperin nurkkaan ja annan sen märän nurkan “imeytyä” kiinni siihen linssiin ja sitten vaan liikuttelen sitä linssipaperia eri suuntiin. Lopuksi pyyhin linssin linssipaperimytyllä. Puhdistusnesteenä käytän nykyään edullista VSGO:n sensor cleaneria eli samalla puhdistunesteellä puhdistan linssit ja kennot. Olen kyllä itseoppinut näissä hommissa. Tässä tuo käyttämäni puhdistusneste, en löytänyt tietoja sen sisältämistä aineista. Yksi pullo riittää ns. maailman tappiin.
Aikoinaan lääkiksessä anatomian kurssilla Leizin mikroskooppien linssit putsattiin linssipaperilla ja spriillä (laimennettu noin 70%:iin). Silloin ei tuon spriin saanti ollut vaikeaa. Nykyään suositellaan spriin tilalle isopropanolia laimennettuna 50- 70% - syynä varmaan etanolin huonompi saatavuus jos ei ole reseptinkirjoitusoikeutta.
Öljyimmerionesteen poistoon oli ehkä omat aineensa, itselläni ei sellaista optiikkaa ainakaan vielä ole mutta luulisin tuon isopropanolin siihenkin tehoavan. En muista tarkasti (aikaa mennyt yli 40 vuotta) mutta haalea muistikuva on että sekin putsattiin spriillä. Viisaammat kommentoikoon?
EDIT: jostain syystä assari kielsi käyttämästä denaturoitua alkoholia putsaukseen. Syytä en muista tai lienenkö kysynytkään.
Kuten Henri aiemmassa viestissään totesi itse kameran linssiin/objektiiviin ei laiteta mitään kalvoa, vaan suojasuodin tai vastaava.
Jos sinulla pokkari tyyppinen kamera niihin ei yleensä saa edes laitettua suojasuodinta, pitää olla kierteet siinä kameran optiikassa jolla saa suojasuotimen kiinnitettyä kameran omaan optiikkaan.
Hieman sekavasti selitettyä…mutta…
Jos haluat kameran näyttöön suojakalvon ota kamera mukaan ja mene kamerakaupaan sillä se asia helpoiten selviää.
Ilman tuota näytön suojakalvoakin pärjää ihan hyvin, etenkin jos kamera on ollut pitemmän aikaa käytössä, näyttöön on jo voinut tulla pientä hiusnaarmua jne… ei se kalvo niitä enää korjaa.
Kun ostaa uuden kameran silloin sen laittaminen “puhtaaseen näyttöön” on ihan hyvä homma, ainakin omasta mielestäni…
Ei noista suojaus/puhdistus jutuistakaan kannata tehdä liian isoa asiaa, sellaista nippeli juttua kuitenkin ovat, tietenkin niitä voi hyödyntää jos tuntuu tarpeelliselta.
Nyt oon valmis ostaa ton skoopin ku oon miettiny tarpeeks kauan. Jis tulee jotain ongelmia niin siyt vaan tulee. Loppujenlopuksi kaikki tohon tuotteeseen liittyvät yksityiskohdat keksii vasta ku käyttää sitä. Oon seurannut tätä ketjua ja tuun lukemaan uudestaan jos en muista mitä opin. Menestystä mulle!
Onnea matkaan! Minä vielä kerään roposia kasaan. Se mitä oon itse jäänyt arpomaan, on tuo yhden asiakkaan kommentti tuosta kamerasta, että olisi rakeinen kuvanlaatu ja muutama purnasi, että mittausohjelma ei olisi ihan niin toimiva kun toivoi ja joku purnasi, että cd jolla ohjelma oli, ei toiminut. Kuulemma sitten netistä pystyi lataamaan jostain. Nämä kommentit löysin kaiketi jostain amazonin keskusteluista. Mutta pääosin ihan hyviä arvosteluja itse koneesta.
Jaa, ja mä nyt viimetingassa vielä jäin miettimään käykö mun läppäri tohon mikroskooppiin ja onko oltava joku tietty ohjelma, onko se hankittava jostain erikseen ja maksaako se? Ksi noi yhteensopivuudet lukee siellä tuotesivulla. Meen katselemaan löytyykö noita tietoja vielä.
Ymmärsinkö englantia oikein eli onko tuo Omaxin mikroskooppi jonka Henri linkkasi, yhdistelmä eli voiko sillä katsoa sekä läpivalaistavia että valoa läpäisemättömiä kohteita? Kun tuo sana compound. Onhan ässä vielä selvitettävää. Hehkutin liian aikaisin.
Yhdistelmät taitavat mennä helposti lelun puolelle. Jossain halvassa läpivalaisumikroskoopissa muistelen nähneeni lampun päältävalaisua varten. Sitä voi yrittää käyttää pienimmällä suurennoksella, mutta työskentely ei ehkä ole mukavaa.
Sain kaverilta Lomo-merkkisen mikroskoopin jolla aion kokeilla miltä skooppaus
tuntuu ( aika siipeensä saanut on )
40 / 0.65 objektiivi on jousella ja menee kohteeseen kiinni ; onko tämä kuiva vai
öljylinssi ?
Ajattelin passata näytteen teossa kemikaalit ja pärjätä akkuvedellä ,tiskiaineella ja
Betadine-suuvedellä.
Onko muita värjäysaineita joita kaupasta saa ?
ai niin, tässä on kiikaripää jossa 1.5 kerroin ja 10x okulaari
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.