Joku keväinen parvisilmä

Muutaman kerran olen loppusyksystä kuvannut parvisilmiä. Nyt tuli eilen Järvenpään Lemmenlaaksossa vastaan kaarnaton kivikova maapuu (tuomi ehkä) jossa näkyi melko laajalti jotain ruskeaa rosopintaa. Kuvasin kun oli vähän oudon näköinen. Ilman optiikkaa ei erottanut mitään “silmiä” vaan kasvusto näytti lähinnä mattomaiselta. Kuvista sitten huomasin että kyseessä on joku parvisilmä ja otin näytteestä vielä kotona mikroskooppikuvan. Tämä oli aika lailla erilaista parvisilmää kuin mitä aiemmin on tullut vastaan. Silmät taikka itiöemät olivat huomattavan pieniä ja kasvusto oli laajaa ja mattomaista. Netin kuvastoon ei näiden osalta voi varmaan yhtään luottaa eikä ihan tällaista edes löytynyt netistä. Saakohan tästä jotain irti vai onko määritys Merismodes sp. (tai joku cf tms.)?

Tämä viimeinen on mikroskooppikuva ja kuva-ala on 1.5 mm * 1.5 mm, eli yksittäisen silmän halkaisija on noin 0.2 mm.

Hei,

oksaparvisilmä (Merismodes anomalus) muodostaa joskus laajojakin kasvustoja. Nämä ovat mielestäni jo heikossa hapessa, ehkä homehtuneita ja tuo vaalea väri voisi johtua siitä. Alimmassa kuvassasi voisi olla jokunen homerihmakin.

Marja

Kiitos taas Marja.

Tietokannasta löytyy listattuna viisi lajia suvusta Merismodes mutta vain kahdesta lajista on kirjattu havaintoja - pari kappaletta lahoparvisilmästä M. fasciculata sekä sitten useampia tuosta lajista M. anomalus. Tosin M. anomalusta ei löydy lainkaan taksonitietokannasta vaikka sille on useita havaintoja kirjattuna. Sen sijaan löytyy M. anomala jolle sillekin löytyy muutama oma havainto. Lienee yksi ja sama laji kuitenkin kyseessä.

Näiden valossa on varmaankin todennäköistä että tämäkin havaintoni on tuota M. anomalusta. K.o. lajia olen kirjannut itselleni epävarmana aikaisemminkin, ja hyvin vastaavalta kasvupaikalta ja -alustalta. Jonkun aika hyvin tähän sopivan kuvan olen löytänyt myös tuosta Merismodes fasciculatasta mutta ei ole kyllä mitään takeita että ne olivat oikein määritettyjä.