Kaarnakysymys, liittyy sieniin

Aloin tutkia tarkemmin sienipuolella Postia-aiheisessa keskustelussa linkitettyä artikkelia Postia caesia-ryhmästä, ja intouduin tutkimaan omia vanhoja Postia alni coll. (pikkukääpäryhmä) ja Postia caesia coll. (sinikääpäryhmä) - kuvia. Puulajilla on näissä oma merkityksensä. Lehtilahopuiden määrittäminen kasvualustana ei ole ihan helppoa jos kyse ei ole koivusta tai varauksin haavasta. Huomasin nyt kuitenkin, että tietynlaista, verkkomaista kaarnakuviota oli parissakin näistä kuvista. Pystyyköhän näiden kuvien perusteella ottamaan kantaa kasvualustaan?

Olettamani on, että näiden kuvien sienet saattaisivat esittää lajia Postia alni, mutta sitä nyt ei tietysti voi varmaksi sanoa ilman näytettä. Mutta onko tuo kaarnan kuvio lajityypillinen vai ei?

Minulle tulee tuosta tuomi mieleen mutta en osaa perustella miksi. Olen myös löytänyt pieniä lähes valkoisia Postioita tuomelta ja kirjannut ne Postia alniksi - toki hyvin tietäen että Postia alni coll olisi sekin jo vähän rohkea määritys. Tuomelta kuitenkin löytyy pikkusta vaaleaa Postiaa jolla on sinihäivettä. Kun katsoo laji.fistä mitä lajeja Postia alni/caesia kompleksista on kirjattu niin ei ole montaa vaihtoehtoa josta valita. Onkohan lehtipuilla muita kuin P. alni ja populi? Olisko tuo P. populi sitten Populusten laji? Toki niitä lajeja on varmaan enemmänkin Suomessa, mutta niistä ei ole kirjauksia. Lisähankaluutta tuo itse P. caesia ja P. alni kun ei oikein tiedä onko niiden havainnot vanhoja/coll kirjauksia vai onko mukana uusia detattuja. Elikkä datamääristä ei oikein pysty arvelemaan näiden yleisyyttä.

Tuossa kuvaa tuomelta ja mielestäni kaarnalla näkyy samaa verkkokuviota

Kiitos Henri. Tuomi voi ollakin ihan hyvä idea.

Noiden kahden lehtipuun Postia-lajin lisäksi Suomesta on tiettävästi havaintoja vielä sellaisesta vaaleasta lajista kuin Postia caesiosimulans. Ymmärtääkseni se olisi harvinainen eteläinen laji joka kasvaisi nimenomaan pähkinäpensaalla. Nuo mun kaksi kuvaa on eri paikoista ja siis eri esiintymistä, mutta molemmat Espoosta. Alempi on jalopuulehtopaikalta, jossa on myös pähkinäpensasta.

Yritin etsiä foorumilta Postia kysymykseen joskus saamaani vastausta Kuljun Matilta mutta en löytänyt sitä mutta näin Matti kirjoitti:

Tavallisimmat lajit tuosta ryhmästä Suomessa ovat havupuilla: P.cyanescens ja simulans. P.caesia on eteläpainotteinen ja aika harvinainen. P.auricoma ja subviridis ovat harvinaisia ja viimeisestä vain yksi löytö suomesta.
Lehtipuilla tavallisimmat ovat P.alni ja simulans (simulans siis kasvaa sekä havu- että lehtipuilla) sekä useimmiten haavalla kasvava P.populi.
Caesiosimulans on löytynyt vasta Ahvenanmaalta.

Tuon mukaan olen itse yrittänyt ulkoisten tuntomerkkien perusteella pähkäillä edes suuntaa mikä laji voisi mahdollisesti olla kyseessä.