Puoliresupinaattinen kääpä

Tällainen vaalea kääpä kasvoi eilen 30.9.2018 Espoossa lehtipuun maaoksalla. Maku kitkerä, malto Postia-lajien tapaan pehmeää. Kuivunut näyte on kova, mutta rapsahtaa poikki.

Kääpäkirjan perusteella en oikein keksinyt muita vaihtoehtoja kuin tahrakäävän, Postia fragilis. Tämä laji ei kuulu kaikkein parhaiten tuntemiini, vaikka olenkin sitä muutaman kerran löytänyt. Mitenkään silmiinpistävästi tämä löytynyt sieni ei tahriintunut, vaikka pieniä ruostelaikkuja siitä olikin löydettävissä. Ruskokäävän sulkenee pois kasvualusta? Voisiko olla joku muu?

Ei kyllä näytä tahrakäävältä. Laitatko vaikka minulle katsottavaksi. Postia-suvusta löytyy muita mahdollisia lajeja. P. alni porukka tosin tuottaa päänsärkyä, kun sinne on tullut uusia lajeja ja en vielä ole opetellut niiden määrittämistä. Ovat aika vaikeita.
Antrodiella leucoxantha sopisi myös ulkonäöllisesti ehdolle.

Kiitos! Laitetaan tulemaan.

Näyte katsottu ja se olikin minulle mukava yllätys. Meni lehtoludekääpiin (Skeletocutis nivea-coll.) ja siinä ryhmässä on kuvattu useita uusia lajeja, joista osa on mahdoton tunnistaa muuten kuin sekvensoimalla. Tavallisin lehtipuilla kasvava laji on Skeletocutis semipileata, johon kuvaus hyvin sopi. Eli sille nimelle tämän laittaisin tämänhetkisen tiedon mukaan. S. nemoralis on käytännössä samanlainen, mutta sitä ei ole vielä löydetty mantereen puolelta, vasta Ahvemanmaalta, joten tältä pohjalta olkoon semipileata kunnes joku toisin määrittää. En tiedä onko tälle jo suomalainen nimi olemassa.
Artikkeli tähän porukkaan löytyy täältä: Cryptic species diversity in polypores: the Skeletocutis nivea species complex

Kiitos! Olipa tosi mielenkiintoinen tieto. Tämän lajin olen kyllä joskus noteerannut kääpäkirjassa, ja onhan kuva kyllä hyvinkin näköinen. Jostain syystä nyt ei tullut vain mieleen, kun fiksoiduin Postioihin.

Eipä tullut minullekaan kun tätä lajia ei täällä pohjoisessa ole ja olen tästä nähnyt vain kerran elämässäni kuivan näytteen. Sikäli oli mielenkiintoinen skoopata.