Kaksi tuntematonta helttasientä Helsingin Porvarinlahdelta

Porvarinlahden vanhojen kalkkilouhosten ja viereisen ketoniityn sieniä tuli eilen tutkailtua. Mukavaa lajistoa löytyi, laitan näistä pari kuvaa loppuun. Kaksi sientä jäi kuitenkin nimeä vaille.

  1. Haketetun “lenkkipolun” reunalla kasvoi pieni ryhmä jotain pikku-ukonsieniä tai ehkä siiliukonsieniä? Tätä mallia ei ole tullut minulle ennen vastaan. Ei ole mielestäni vanu- taikka villaukonsieniä. Nämä olivat sävyltään puhtaasti ruskeita vailla mitään punerrusta.

edit. itiöt vievät kuitenkin väkisin villaukonsieneen, Lepiota clypeolaria. On kyllä tuttu laji mutta tämä oli kovasti erilainen kuin aikaisemmat löytöni.

  1. Sillan tyven kalkkilouhoslammen rantakalliolla ohuen humuskerroksen päällä oli kaksi outoa sientä joista en osaa sijoittaa oikein mihinkään ryhmään. Kuvassa männynneulaset antavat mittaa sienille eli parisenttisiä sieniä. Itiöt ovat kulmikkaita ja kooltaan aika vaihtelevia. Liekö sitten joku entolomatoidi kun ei oiekin risakkaltakaan näytä? FTE:stä ei löydy mitään sopivan oloista k.o. ryhmästä.

Porvarinlahden vanhojen kalkkilouhosten ympäristöt ja sillanpielen vuosittain niitettävä ketoniitty ovat mukavia sienikohteita. Aina löytyy jotain uutta kivaa lajistoa. Tällä kertaa mm. violettiterähiippoja ja rusokaunolakkeja

1 tykkäys
  1. Sopisiko Entoloma neglectum?
1 tykkäys

Pakko sanoa, että noi violettiterähiipot on kyllä hienoja! Mahtaako laji olla kalkinvaatija/-suosija? Ei varmaan kovin yleinen? Ite en ole koskaan löytänyt.

Sopii oikein hyvin sekä mikro, makro että ekologia kun on kalkkilaji. Kiitos paljon taas kerran. Ei ole montaa havaintoa kirjattuna tästä, Ruotsin artfaktassakin vain kolme. Suomest merkattu

  • 2019 DD – Puutteellisesti tunnetut
  • 2010 NE – Arvioimatta jätetyt

Ei pitäisi olla kalkinvaatija. Havaintoja on kirjattu aika vähän mutta status on LC. Ruotsissa näyttäis olevan yleinen, mutta eteläinen, samaten Tanskassa ja Norjassa yleinen. Nämä oli kuusen sammaloituneella maapuulla eli ei mitään ihmeellisiä biotooppivaatimuksia.

Ihan anekdoottina - löysin viime viikolla Sipoosta tämmöisen hurmehiipon

Tuumasin hetken että voisko olla violettiterähiippo mutta verta pursui jalasta joten se siitä. Hiippokirjasta löytyi myös maininta että joskus voi heltan terät olla tälläkin violetit.

Tämä M. purpureofusca kuuluu Rubromarginata -ryhmään, jos johonkin voi sekoittaa niin punaterähiippoon. Vanhemmiten nämä menettävät violettia ja alkavat liukumaan sinne punaterän suuntaan. Punaterääkin löytyy kaikennäköistä mutta näin violetit, sekä lakista että heltan terästä, ovat kyllä ihan selkeitä tapauksia.

1 tykkäys

Olen uskoakseni tuota 1. ukonsientä nähny täällä Kaarinan seudulla myös kasvavan, juuri löytyi äskenkin lenkiltä Kuusistossa niitä, lähistöllä muitakin ukonsieniä. Sateesta märkiä, löytyi monessa kasvuvaiheessa.





Hei

Tosiaan ensimmäinen on L. clypeolaria! ja 2. Stefan teki hyvän ehdotuksen (muutaman kerran itse kerännyt, muistaakseni tuoksui jlt.? Haistoitko?) 3. Upeat violettiterähiipot, hienot kuvat! M. purpureofusca kasvaa runsaampana mereisillä alueilla (myös pienilmastoltaan kosteilla paikoilla) ja on nk. kalkinsuosija (kalkkialueilla runsaana). Tea

Tuo Entoloma neglectum (orvonrusokas) on mielenkiintoinen tapaus. Minulle määritettiin se ensimmäisen kerran v. 2010 Jyväskylän sienipäivillä, ja niillä itiöemillä oli voimakas jauhonhaju. Sen jälkeen olen kyllä useamman kerran luullut sen löytäneeni, ja tuo voimakas jauhonhaju on ollut tyypillinen. Itse asiassa tänään löytyi täältä aika kotinurkilta, Laaksolahden urheilukentän reunalta mahdollisesti samoja, myöskin voimakkaan jauhonhajuisia sieniä. Valaistusolosuhteet eivät toki parhaat mahdolliset. Täytyy toki varmistaa onko itiöpöly punaista. Orvonrusokasko siis tämäkin?

Täydennys: kyllä itiöpöly oli tosiaan punaista, joten määritys varmistunee?