Pälkäne 16.10.2025. Kaivoin tänään kanadanpiiskut maasta ja poltin ne. Eivät ehtineet siementää kun vastikään tulivat kukkaan. Oli helppo urakka, sillä tarvi vain vähän lapiolla vääntää maata ylös ja nyppiä piiskun juuret pois. Maa oli rutikuivaa kasvupaikassa lähellä pihakuusta. Kuukauteen ei enää ole noussut yhtään viitapihlaja-angervontainta, eikä myöskään poistamiani rusopajuangervon taimia. Naapurin rajalla on vielä yksi terttuselja. Poistan sen sitten kun tulee myyntiin niitä lahottajasienen itiöitä, joita voi laittaa tuoreeseen leikuukantoon juuria lahottamaan, sillä puskan kannot saattavat olla syvällä ja hankalat käsipelin poistettavat? Vielä on idänvirpiangervopuska tontilla, joka pikkuhiljaa leviää juuristaan, muttei se taida olla haitallinen vieraslaji? Vai onko?
Minulla meinasi aikanaan mesisieni tuhota alas leikatun unkarinsyreenin. Onnistuisikohan sen itiöitä levittää terttuseljankin kantoon ![]()
Idänvirpiangervo ei ole vieraslajilistassa.
Kiitos Tarja!
17.10.2025. Tuhosin tänään tuon terttuseljan, eli kansankielellä paskanmarjapuskan. Kuten arvelinkin kannot ja juuret ovat kivikkoisessa maassa niin syvällä ettei niitä lapiolla viitsi kaivaa. Pitäisi varmaan kaivaa metrin kraateri, eikä se oikein ole tontin raja-alueella mahdollista. Mutta todennäköisesti konstini kuoria teräslapion kärjellä kantojen kuori pois noin 10 cm maan altakin, aiheuttaa sen että maaperän sienet ja homeet iskevät paremmin kantoihin lahottaen ne. Ainakin näin kävi yhdelle paksuhkolle viitapihlaja-angervolle kun en saanut sitä kaivettua kivikkoisen maan alta pois, ja kun kuorin kannot maan alle asti. Tiedä sitten onko tuosta paljon apua kun toisen rajanaapurin tontilla kasvaa ainakin kaksi terttuseljapuskaa ja lähialueella vaikka kuinka paljon niitä.
Eräs mahdollisuus tuhota haitallisia vieraslajeja on näivettää ne. Eli leikata ne ensin kokonaan ja sen jälkeen toistuvasti aina uudet vihreät versot pois. Lopulta juuristosta loppuu ravinto, ja kasvi kuolee.
… Ja on paremman näköistä, kun ei ole mustia muoveja pihassa. ![]()
Minä muuten päädyin pitkään tutkiskeltuani, että minun piiskuni ovat tarhapiiskuja. Ne eivät ole vieraslajilistalla. Samoin raunioyrttini todettiin täällä foorumilla tarharaunioyrteiksi, joita ei tarvitse hävittää. Kannattaa tutustua tarkemmin omiin kasveihin - kaikki vanhat lajit eivät automaattisesti ole vieraslajeina hävitettäviä.