Karvasmantelin tuoksu luonnossa

Tänä syksynä olen muutaman kerran haistanut samalla tienpätkällä sateen jälkeen/aikana selvän karvasmantelin tuoksun. Eilen viimeksi sateen aikana jäin paikalle haistelemaan kaikkea mahdollista, puita, kasveja ja sieniä tuoksun lähdettä kuitenkin löytämättä.

Hiekkatien kulkee sammaleisen metsän ja vanhan jo vesakoituneen pellon välissä ja sen reunoille on aikoinaan istutettu lehtikuusia. Metsä tien varrella on kuusivaltaista ja saniaisia kasvaa runsaasti. Leppärouskuja kasvaa ryppäissä lehtikuusien lähellä. Samoin toki muitakin sieniä on, mutta niistäkään tuoksua en tavoittanut.

Onko muita luonnon haistelijoita, jotka olisi törmännyt samaan tuoksuun? Olisi mielenkiintoista tietää, mistä tuoksu tulee ja saisiko sitä talteen, sillä ainakin omaan nenään karvasmantelin tuoksu pienissä määrin on aika hieno.

Ainakin tuomessa on sitä tuoksua. Tulee parhaiten esille kun kuorta hieroo rikki. Pihlajalla myös vähän. Sitten tulee mieleen raidantuoksukääpä. Se on enemmän kumariinin/aniksen tuoksuinen, mutta siitä lähtevä tuoksu leviää melko hyvin.

1 tykkäys

Kiitos Ilari. Pitää käydä vielä vesakossa tarkistamassa, onko sinne tullut tuomen taimia. Aiempina vuosina en ainakaan ole huomannut, mutta keväisin paikalle jostain leijuu tuomen kukan tuoksu, joten saattaa hyvinkin olla tuomesta lähtöisin. En vaan ole aiemmin tuoksua haistanut.

1 tykkäys

Veikkaisin vihertuoksumalikkaa, se on nyt sesongissa ja itse ainskin haistan sen nyt useassa paikassa, ja olen poiminutkin :slight_smile:

2 tykkäystä

Kiitos vinkistä Anne-Mari. Laitan tämänkin vaihtoehdon tutkintaan.