Kaunis labyrintti


Tyhjennän tässä kännykästä kuvia ja löysin tämän kuvan. Olen sen ottanut jo elokuussa. Kodisjoella maassa makaavan lahon puunrungon alapinnalla. Kaunis kasvusto. Onko mahdollisesti jokin sieni?

1 tykkäys

Todella kaunis limasieni nimeltä huokosnukkanen, Ceratiomyxa porioides. Jotkut pitävät sitä omana lajinaan, toiset taasen nukkasen muotona, Ceratiomyxa fructiculosa var. porioides,

No mutta hyvänen aika, taas limasieni. Oliko tämä vielä raakile?
On sitte seitsemäs limasieni, jonka olen tänä vuonna /ikinä bongannut.
Nyt vallan hymyilyttää :blush:

ke 20. jouluk. 2023 klo 17.02 Henri Koskinen sivustolta LAJI.FI-foorumi <notifications@laji.discoursemail.com> kirjoitti:

Ihan kypsä on. Harmi että tähän tuli nyt talvi väliin mutta onneksi limasieniä voi löytää jo heti keväällä pälvipaikoilta.

Sitä odotellessa :blush:

Luonnollista Joulua !

T: Hanna Rönty

pe 22. jouluk. 2023 klo 9.55 Henri Koskinen sivustolta LAJI.FI-foorumi <notifications@laji.discoursemail.com> kirjoitti:

1 tykkäys

Hei,

omasta kokemuksesta voin sanoa, että limasieniä voi toki löytää talvellakin! Kuten lienen moneen kertaan kertonut, harrastin joskus “talvisienestystä” ja samalla löytyi limasieniäkin. Keväälläkään ei tarvitse odotella pälviä. Esim. Licea castanea aloittaa puiden rungoilla touhuilunsa jo kun auriko vaan alkaa lämmittää.

Leppoisaa joulunaikaa t: Marja

1 tykkäys

Pitänee siis tarkkailla ympäristöä tarkasti myös talvella :slightly_smiling_face:. Kaikki limasienet (oikein 7 erilaista) olen löytänyt vahingossa…ovat vaan jotenkin hypänneet silmille värin tai muodon takia.
Että sellanen sienestäjä minä olen
Leppoisaa Joulun aikaa luonnosta nauttien!

T: Hanna R

pe 22. jouluk. 2023 klo 21.25 Marja sivustolta LAJI.FI-foorumi <notifications@laji.discoursemail.com> kirjoitti: