Kevään ensimmäiset nivicolet

löytyivät tänään omalta pihalta:

Olen löytänyt samoilta neliöiltä muutamana keväänä aiemminkin Lamproderma ovoideumia, jota tämäkin vaikuttaisi olevan.

Todella kreivin aikaan, sillä olin jo heittämässä pyyhkeen kehään, kun en ole löytänyt yhtään esiintymää, vaikka olen kierrellyt viime keväänä runsaita alueita useampia keroja. Yleensä löydän ekat jo hyvin varhain, kun ensimmäiset pälvet ilmestyvät ja täälläkin lumet alkavat olla vähissä. Mutta vaikutelmani siitä, että lumen määrä on todellakin suoraan verrannollinen nivicole määrään on kyllä vahvistunut. Viime keväänä keräsin ennätykselliset reilusti yli 250 näytettä, kun lunta oli ollut todella paljon ja pitkän aikaa. Nyt lunta oli vähän ja ne vähätkin sulivat alkutalvesta monta kertaa pois.

Olen joinain runsaslumisina keväinä onnistunut keräämään kotipaikkakunnaltani150-200 näytettä/kevät . Ne määrätkin ovat ihan kelvollisia verrattuna nivicole limasieninäytemääriin museoissamme. Käsittääkseni niitä on satakunta ja ne on kerätty kymmenien vuosien aikajaksolla.

Uskoisin, että ensi viikolla tulee runsaasti liikuntaa, kun yritän saada edes muutaman näytteen lisää tältäkin keväältä :wink:

Marja

2 tykkäystä