Kevättä rinnassa

Takapihani on aivan metsän reunassa. Siellä näkee vuosien mittaan monenlaisia nisäkkäitäkin, kuten ilves ja kettu. Tänä aamuna huomioni kiinnittyi edestakaisin loikkivaan jänikseen. Rusakot ovat tuttua porukkaa ympäri vuoden, mutta minun mielestäni tämä taitaa olla metsäjänis, jolla on turkin vaihto meneillään. Olenko oikeassa? Olin katsomassa telkkaria, mutta kun loikkiminen vain jatkui, kävin hakemassa kameran. Ensimmäisen kuvan jänis istui pitkään huohottamassa, mutta jatkoi matkaa, kun toisen kuvan jo vähän kesäisemmän näköinen loikki paikalle. Ja taas mentiin! Tätä jatkui aika pitkään. Kiva sitä oli seurata. :joy:

Myös oravat ovat jo kesäasussaan. Tämäkin kisaili toisen kanssa puissa ylös alas vinhaa vauhtia.

Joensuun Kiihtelysvaara 3.5.2026

3 tykkäystä

Metsäjäniksiä molemmat

1 tykkäys

Kiitos vahvistuksesta, Juha!

Ylemmässä kuvassa jäniksellä on sinapinvärinen iiris. Metsäjäniksellä iiris tummanruskea. Rusakolla iiris on sinapinvärinen. Ei ole ainakaan puhdas metsäjänis. Sanoisin että rusakko on. Toisesta kuvasta ei erota iiriksen väriä.

Kiitos, Alpo. Voivatko siis rusakko ja metsäjänis risteytyä keskenään? No, kuten mainitsi, niin rusakkoja on varsinkin talvella täällä aivan yleisesti pihapiireissä. Nämä olivat mielestäni pienikokoisempia kuin aiemmin näkemäni rusakot. Liitän tähän vielä yhden kuvan samasta takaa-ajetusta yksilöstä, jos siitä on mitään hyötyä.

1 tykkäys

Kyllä risteytyvät keskenään, siten että koiras on aina rusakko ja naaras metsäjänis(ei toisinpäin).Onko molemmat rusakoita? [1 ja 2 rusakko, 3 metsäjänis]

1 tykkäys

Metsäjäniksiä. Katso: pään muoto ja väri, korvat, häntä, turkin väri. Ainakin minun koneella iiris näyttää tummanruskealta.

2 tykkäystä

Kiitos teille kaikille osallistuneille. DNAta ei näistä “pupuista” voi saada, joten arvoitukseksi jäänee. Minä perustin oman arvioni maallikkomaisesti siihen, että koko oli pienehkö ja turkki ollut mitä ilmeisimmin valkea talvella ja nyt vaihtumassa ruskeaksi.

1 tykkäys