Kovakuoriais kirjoja

Moi, onko olemassa lyhytsiipisistä ja kiitäjäisistä hyvillä kuvilla varustettuja kirjoja jotka kattais ainakin ison osan Suomen lajeista.
T:Jyri

C. H. Lindrothin maakiitäjäiskirjoilla (Entomologica Scandinavica) ja T. Palmin lyhytsiipiskirjoilla (Svensk Insektfauna) määritys kyllä onnistuu. Toisaalta laatimani wikin avulla voi määrittää melkein kaikki Suomen kovakuoriaislajit. Tunnukset wikiin saa toimittamalla minulle kopion Suomen luonnonsuojeluliiton jäsenkortista.

1 tykkäys

Kiitos, aika hintavia näkyi kirjat olevan mitä äkkiä katsoin, mut jotain tarttis keksiä kun kuvia tulee koko ajan lisää eikä viittis aina kiusata foorumilaisiakaan, helpottais paljon jos edes tietäis mistä porukasta lähtis hakemaan, käytin tossa kymmeniä tunteja laji kerrallaan etsien sopivaa lajia vihdoin kun kuvittelin löytäneeni niin kuvan otus olikin oikeasti vain 3mm kun omani oli 7mm , muistaakseni wikissä ei ollut kokoja mainittu joka auttais minua ainakin huomattavasti, Suomen luonto lehti tulee jo eli ehkäpä…
T:Jyri

Noita wikejä minulla on kaksi. Parempi wiki on mm. monien ruotsalaisten suosiossa. Eräs käyttäjä totesi, että se on mullistanut kokonaan hänen tapansa määrittää kovakuoriaisia.
Kannattaa myös liittyä BeetleBasen käyttäjäksi (BeetleBase - siten för skalbaggssamlare). Siihen on 10e vuosimaksu, mutta se on ehdottomasti hintansa arvoinen.