Kuparihäkkinen, Cribraria vulgaris?

Vai joku lähilaji?

Vihdistä eilen. Kasvoi pienenä ryhmänä.

1 tykkäys

Hei,

kuten sienistä myös limasienistä olisi hyvä kertoa joitain tietoja määrittämisen helpottamiseksi, esim. kokotietoja.
Tämä lienee kuitenkin lähinnä juuri tuo C. vulgaris, C. macrocarpalla on tummempi kuppi ja pintaverkosto.

t: Marja

1 tykkäys

Kiitos! Kokotiedot jäi, kun näyte oli toisaalla viestiä postatessa ja oletin alkuun, että on helpompi. Vasta kotosalla kirjaa aloin tutkiskelemaan, sitten jäin arpomaan :see_no_evil:

Mikroskooppia ei ole vielä, muut jutut ovat sotkeneet tässä.

Onpa kauniita! Kuin kimaltavia häkkimallisia lyhtyjä. :heart_eyes:

2 tykkäystä

Voisi olla myös terhohäkkinen, Cribraria persoonii, joka on siis kuparihäkkisen lähilaji. Terhohäkkinen ei oikeastaan eroa kuparihäkkisestä juuri muuten kuin tuon kupin reunan rakenteen ja detaljien kautta.

2 tykkäystä

Cribraria personii kuuluu niihin lajeihin, jotka ovat minulla vielä hakusessa. Se on ilmeisesti aika harvinainen. Sen peridiojyväset ovat pääasiassa tummia kuten C. macrocarpallakin ja mielestäni kuvista saa vaikutelman, että näiden Cribrarioiden peridiojyväset olisivat vaaleita kuten esim. C. vulgariksella on. Pitäisi katsoa itiökoko.

Juha, satuitko ottamaan näytteen?

1 tykkäys

Otin näytteen ja siitä on kyllä skoopattavaksi, ei pelkkiä tyhjiä häkkejä. Voin postittaa tällä viikolla :+1:

1 tykkäys

Hei,

menipä hankalaksi. Ulkona paistaa aurinko ja olen pari tuntia vaan yrittänyt saada määrityksen tälle.
Itiöt vaaleahkon ruskeita luokkaa 6-8, peridiojyväset pieniä (1-2), vaaleita ja solmukkeet osin pitkittyneitä, osin nystymäisiä.


Olen nyt koettanut selvittää C. personii/C. vulgaris eroja. Eroja on ainakin kupin reunan solmukkeiden jatkumisessa ja kuivien itiöiden muodossa:

C. vulgariksella pitäisi olla: more or less polygonal when dry. C. auranticalla reniform when dry ja personiilla not reniform when dry. Miltä nuo itiöt teistä näyttävät?

Tämän habitus kupin reunan osalta muistuttaa eniten C. personiita.

Minun olisi ilmeisesti skoopattava vanhat C. vulgaris näytteeni uudelleen ja katsottava, miltä ne näyttävät. Epäilen tosin, että niissä voi olla seassa muitakin lajeja. Milloin vain ehtii, kun 400-450 tämän vuoden limasieninäytettä odottaa määritystään ja on niitä kotelosieniäkin kertynyt jonkin verran…

Tämä oli tässä tältä päivältä, minä menen nyt metsään.

t: Marja

1 tykkäys

Tässä asiallista keskustelua (Klusa&Johannesen) C.vulgaris/persoonii eroista, linkin pitäisi toimia vaikka ei ole FB:ssä tiliä.

Meyerillä ero on lähinnä verkon noodeissa. Toinen ero on kupin reunassa. Itselläni on yksi persoonii kerättynä, tässä pari kuvaa

Kiitos Marjalle skooppauksesta ja Henrille lisätiedoista. Itiöt näyttävät omaan silmään hieman kulmikkailta, muttei munuaismaisilta. Kaippa tätä voisi pitää sitten enemmän C. persoonii:na, ainakin kupin reunojen mukaan…

Sitä jäin miettimään, että onko näissä lähilajeissa tuntomerkkien suhteen kuinka liukumaa :thinking: