Pieniä kuparin värisiä limasieniä [Cribraria sp.]

Nappasin mukaani viikonloppuna kosteikon reunalla olevan pitkälle lahonneen puunpalasen, jossa kasvoi jotain Mollisia-lajia.

Jääkaapissa siihen on ilmestynyt mukavan näköistä limasientä, jonka kaltaista näin paikan päälläkin.

Kiiltävät ja mustat pallerot ovat ilmeisesti vielä kehitysvaiheessa ja kuparin väriset samaa kypsänä.

Itiöt ovat mitoiltaan luokkaa 6.5 - 10.5 × 5.5 - 8 µm.

Mahtaako laji tai suku olla jollekin tuttu?

Edit: Sen verran olen päässyt jäljille, että luulen tämän olevan joku häkkinen (Cribraria). Lupaavan kuuloisen kuparihäkkisen (C. vulgaris) itiöt ovat kuitenkin erilaisia, mikäli löytämääni tietoon on luottamista.

Tähän tarvittaisiin Marjan näkemystä, itse en ole kuparihäkkistä koskaan löytänyt. Cribraria -suvussa on kaikilla itiöt 5 - 9 mikronin välissä. Katselin näitä Ingin Myxo -oppaasta ja siinä C. vulgarikselle elikkä kuparihäkkiselle on annettu suvun pienimmät itiöt 5 - 6 mikronia.

Suurimmat on C rufalla eli oranssihäkkisellä jonka itiöistä kerrotaan “Spores orange to dull red in mass, dull yellow by transmitted light, 7 - 9 microns diam, slightly angular, with a very faint reticulation of small warts”.

Oranssihäkkisellä yleistuntomerkeistä sanotaan että “the bright orange sporangia and black stalks, together with a net usually lacking nodes, are the hall-marks of this species”.

Kuvissasi tuo ei ole vielä aivan kypsä ja tästä syystä tuon pintaverkon detaljit ei vielä erotu eikä myöskään pesäkkeen kuppi taikka sen puuttuminen. Oliskohan kypsynyt yhtään lisää tässä parin päivän aikana?

Itse olen tällaisen kuvannut ja kirjannut oranssihäkkiseksi (pinottu mikroskooppikuva)

Mielestäni Ingin kaava suvulle ja oranssihäkkisen kuvaus sopivat kohtuu hyvin kuviisi. Näiden määrittämisessä tuon pintaverkon ja sen solmujen detaljit ovat tärkeitä, kuten myös kypsän pesäkkeen kupin detaljit. Näitä ei nyt oikein näy kuvissasi joten olisko oranssihäkkinen lähinnä hyvä ehdokas sitten.

1 tykkäys

Kiitti vastauksesta ja tiedoista!

Tällä itiöt ovat nyt yllättäen vähän muuttuneet ja ovat vain 5.8 - 6.5 µm halkaisijaltaan. Muoto on nyt säännöllisempi, pinnan rakeet ovat pääosin hävinneet ja pinnalla näkyy kanssa hentoa nystyisyyttä.

Jalka on tarkemmin ottaen tumman violetti kuin musta.

Makroskooppisesti itiöemä on vielä samannäköinen, mutta ‘avattuna’ sen väri on enempi keltaiseen taittuva.

En tiedä mitä nuo kaikki termit tarkoittaa, mutta pistän tähän vähän lisää mikrokuvaa.


1 tykkäys

Hei,

tällä ei näy kuppia pesäkkeen tyvellä. C. vulgariksella on selkeä risareunainen kuppi. Hieman epävarmana lajiehdotuksena heitän kuitenkin noiden jänteiden ja itiöiden takia pahasti kehityshäiriöisen Cribraria cancellatan.

Terkkuja: Marja