Mikä limasieni?

Olisikohan mahdollisesti kupariparanvoi? Kuva on otettu Mustavuoressa 20.9.2016. Kirjassa kerrotaan ko. limasienen kasvavan suurilla maahan kaatuneilla rungoilla, mutta kuvan yksilön kasvualustaa ei hyvällä tahdollakaan voi sanoa kovin järeäksi.

Hei,

eipä tuo oikein mikään muukaan laji voi olla. Kupariparanvoilla, Fuligo leviderma, on tyypillisesti tuollainen kuparinvärinen, paksu kuori.
Itse olen löytänyt sitä muutaman kerran koivun kannoilta. Limasienethän liikkuvat lähes koko elämänsä, suojautumisvaiheita ja itiömisvaihetta lukuunottamatta. Ilmeisesti tässäkin on lähellä järeämpää puuta, jolta limakko on vaeltanut sopivammalle alustalle itiöitään tuottamaan.

Kiitos varmistuksesta!

Hei, taisin ihmetellä samoja limasieniä viime syksynä Mustavuoressa. Löytyi paristakin paikkaa ihan tismalleen samanoloisia, mutta kasvoivat järeämmillä maahan kaatuneilla tuoreilla rungoilla. En ollut varma mikä paranvoi on kyseessä eli kiitokset määrityksestä minunkin puolestani.

Henri

Hei, kaivoin vertailun vuoksi samalta paikalata otetun oman kuvani tästä lajista esiin. Kuvattu siis Mustavuoressa 03.10.2016, kaksi viikkoa sinun jälkeesi. Itse kuvasin tuon satakunta metriä “Mustavuoren luolien” pohjoispuolelta. On kyllä ihan tismalleen samanoloinen, mutta kun kuvaa tutkin huomasin missanneeni maastossa mahdollisesti vielä mielenkiintoisemman lajin, eli kuvan yläkulmasta pilkottava keltainen maljakas. En Googlaamalla oikein löytänyt muita vastaavia kuin uhanalaisen keltajuurtomaljakkaan?? Tällaista maljakasta en ole ennen löytänyt…

Ei taida olla mikään maljakas lainkaan. Ikään kuin olisi jotain säteittäisrakennetta lakin alla - voisi olla keltavinokkaan Phyllotopsis nidulansin helttoja. Tai sitten jotain muuta…

Kannatan myös keltavinokasta. Kun kuvaa katsoo tarkemmin, niin siinähän on selvästi normaali lakki ja sen päälle on sitten kehittynyt ylimääräinen “liikalakki” joka näyttää maljakkaalta.

Kiitos Bellissimo ja Mikko. Itse en ole mikään sieniässä, lähinnä tulee dokumentoitua kaikkea mahdollista luonnosta ja mitä pienempää sen parempi. Sieniä on myös tullut kuvattua runsaasti, mutta eipä ole tuo keltavinokas ennen osunut silmiin. Harmi ettei tullut tuota huomattua maastossa, olisi ollut mukava saada dokumentoitua tuo “arkistoihin”.