Lajitiedon varmentaminen

Hei! Lisäsin tänne aikoja sitten lajihavaintoja toisesta profiilista, johon en enää pääse. Siinä oli havainto mm. hulluruohosta, mutta sitten joku kirjasi siihen huomautuksen että se laji ei ole varmennettu. Mitä tämä varmentaminen tarkoittaa? Olen jo monta vuotta opetellut tunnistamaan erityisesti kasveja, mutta olen siltikin vielä aloittelija lajien tunnistuksessa, tutkimisessa ja tämän sivuston käyttämisessä. Tunnistan nykyään yleisimmin tienpenkoilla vastaan tulevat kasvit, paitsi heinät, jotka ovat vaikeita. En pysty enää niihin sen aikaisiin lajihavaintoihin tekemään varmennusta, sillä paikat ovat jo jääneet jyrän alle. Mutta ajatteklin tulevia kirjauksia, joita ehkä teen. Minä en kyllä välttämättä osaa tehdä sitä varmentamista, mutta jos tiedän mitä se tarkoittaa, voin yrittää.

Varmentaminen tässä yhteydessä tarkoittanee valokuvaa tai kerättyä näytettä.

Esko / Lajitietokeskus

Siinä oli kyllä kuva mutta näytettä en ottanut. Onko lajin yhteydessä oltava aina kuva? Minulla on nyt ongelmia kameroideni kanssa enkä saa otettua kuvia, mutta saatan havaita silti lajeja. Ymmärrän kyllä että havainnosta täytyy olla jotkut todisteet, muutenhan joku voisi valehdella löytöjä. Kuinka vanhoja havaintoja tänne saa laittaa? Minulla on kuvia lajeista joita olen nähnyt vuosia sitten. Saako niitä laittaa? En tosin osaa nyt valita mitkä laitan tänne, ettei tule päällekkäisyyksiä edellisten kuvien, niiden joita laitoin toisesta profiilista,kanssa. En nimittäin muista mitä kaikkea laitoin.

Kyse lienee tästä havainnosta: Submission | Finnish Biodiversity Information Facility

Koska havainnossa on lajinimenä “Hulluruoho (Datura stramonium)”, eli sekä suomenkielinen että tieteellinen nimi, havainto ei linkity taksonomiaan. Kommentoija on varmaankin tarkoittanut että tarkista ja korjaa lajinimi niin, että siinä on mukana vain jompi kumpi nimistä. Silloin se linkittyy oikein.

Mikko / Lajitietokeskus