Kiitos vastauksista molemmille.
Se tärkein tulikin jo heti alkuun: ovat listoilla, muttei ole mitään tietoa, milloin menisivät tuotantoon. Ymmärrän kyllä syyt siihen; ihan arkipäivän realismia.
Valitettavasti ei. Ei ole edes ymmärrystä, millaisista summista puhutaan. Mutta tätä voisi nostaa keskusteluun eri ihmisten kanssa eri “foorumeilla”.
Ensinnäkin olisi hyvä olla jonkinlainen tarkastusnäkymä haussa - käytännössä esim. näkymään valittavissa oleva sarake, joka kertoisi, miksi (paikka/aika/lukumäärä tms.) mikäkin havainto on nostettu tarkastettavien joukkoon. Se selkeyttäisi näkymää. Ja on totta, ettei sitä monikaan tällä hetkellä tee, mutta joukkoistaminen ei ainakaan onnistu, ellei siitä olla tietoisia, ja se taas vaatisi hieman “myymistä”. Tähän liittyen pidän ensi viikolla Oulun Hyönteiskerhossa esityksen Laji.fin käytöstä, etäosallistuminen mahdollista.
Tosin se ei keskity tuohon aiheeseen; korkeintaa sivuaa sitä keskittyen peruskäyttöön.
Tähän ei tule vastauksia, ellei niitä kysy käyttäjiltä. Missä niitä voisi kysyä, jotta ne saisivat näkyvyyttä? Voisiko tässäkin olla joukkoistamisesta hyötyä? Mainittakoon vielä yksi esimerkki: minulla meni Vihkon alkuvuosina automaatilla kaikki havaintoerien havainnot havaintotyypillä “näyte” (käsitin pyydyssaaliin tuolloin näytteinä, vaikken tallentanut niitä), ja nyt niiden korjaaminen näin jälkikäteen olisi yksitellen lannistavan iso urakka. Olisi helpompaa muokata kaikkiin massa-ajona “havainto” tai “käsitelty (ei tallennettu)” ja sitten merkata yksitellen harvat näytteet.
Sopii minulle, mutta jos klusterointi ei kaikissa tilanteissa toimi, voisiko yksittäisiä korjauksia kuitenkin tehdä myös käsin esim. asiantuntijakäyttäjien toimesta?
Tämä on hieno! Harmi, kun ei itse osaa… Ymmärrän kyllä hyvin, ettei toive ollut tänne kovin realistinen, mutta se kannatti sanoa, sillä muuten tuo API:n kautta tekemäsi vertailu olisi jäänyt tiedostamatta.
Joo, juuri tällainen oli minulla mielessä. Vaikka lintupuolella Tiira on osoittanut sen, että hyvin tehdyt suotimet kestävät vuosia ilman muutostarpeita, niin se ei kuitenkaan auta siihen, että muissa lajiryhmissä ei ole vastaavaa harrastajamassaa taustalla, joten joukkoistaminen manuaalifilttereille voi olla melko toimimaton ajatus.
Itse asiassa en mietikään. En nostanut esiin jotain tiettyä rajaa (esim. kymppiruutua), vaan ihmisten luontaisen tarpeen lajitella erilaista tietoa erilaisten rajojen mukaan.Silloin kiinnostaa, mitä naapurissa on ja mitä itseltä puuttuu. Mutta se ei ole ehkä kuitenkaan Laji.fin ydintarkoitus, vaan esim. rajapintojen kautta rakennettavissa oleva asia. Itselleni kiinnostus olisi erityisesti kuntien ja eliömaakuntien osalta. Entä jos aletaan kerätä ns. täydellisiä listoja, niin onko siihen saatavissa näkyville kaikkien lajien lisäksi esim. maakunnassa havaitut lajit?
Ja tarkkaa dataa itsekin peräänkuulutan, vaikken sitä kaikilta osin tuotakaan.
Oli paljon luettavaa ja vastattavaa, joten osa varmasti unohtui. Mutten jaksa enempää, joten aloitetaan tällä.