Limasieni nimeä vailla

Kuvasin lokakuun loppupuolella tämän limasienen Stensbölen vanhassa metsässä Porvoossa. Olen sen dokumentoinut mahdollisimman tarkkaan mutta laji ei aukea…

Tällä on yksinkertainen peridio ja selvästi physaroidi kapillitio + tuo paksu valkoinen hypothallus. Ei oikein sovi mihinkään lajiin. Olen tämän kirjannut nimellä Physarum diderma mutta peridio ei oikein sovi kun didermalla pitäisi olla kaksinkertainen peridio. Toinen vaihtoehto voisi ehkä olla Badhamia macrocarpa, jota ehdotti Suzanne Béland, mutta Edvin Johannesenin mielestä kapillitio on liian physaroidi Badhamialle - eli suku olisi kuitenkin Physarum. Olisko Marjalla näkemystä lajista taikka suvusta? Tai onko vastaavanoloista limasientä tullut muille vastaan?

2 tykkäystä

Hei,

eka mielikuvani oli hypotalluksesta huolimatta (jotain kehityshäiriötähän on havaittavissa itiöpesäkkeiden habituksessakin…) Badhamia panicea, jota myöhäinen ajankohta myös mielestäni tukee. Itiöiden vähentyessä siitä jää jäljelle juuri tuollainen viimeisessä kuvassa näyttäytyvä kalkin täyttämä kuppi.

t: Marja

1 tykkäys

Kiitos Marja, B. panicealta tuo päällisin puolin paljon kyllä näyttää ja jos on Badhamia niin B. macrocarpa ja B. panicea on ne joilla voi olla Physarum -tyyppista kapilliota joukossa. Tällä vaan ei ole lainkaan sitä putkisten kalkkiputkistoa, ainoastaan solmusten laajenneita kalkkisolmukkeita ja ohuita kalkittomia putkia. Badhamia tästä siis ehdotettiin mutta Johannesen oli sitä mieltä että “It is a Physarum for sure… I believe the capillitium (micro and macro) is too physaroid to be B. macrocarpa. I see a lot of hyaline connections and sections with no lime.”

Sukujen Badhamia ja Physarum välimaastossa on ilmeisesti hieman epäselvää lajistoa ja sukujen väilnen raja on veteen piirretty.

Laitan tästä vielä yhden kropin kapillitiosta.

Hei,

teen yleensä arvauksia lajeista ennen skooppausta ja olen todennut, että yllättävän usein ne ovat juuri sitä lajia, jolta näyttävätkin. Tuo kapillitiokin sopii mielestäni hyvin B. panicealle.

Voihan tietenkin olla niin, että se, mitä kuvittelen B. paniceaksi ei sitä olekaan ja olen koko ajan määrittänyt ko. lajin väärin. Ehkäpä minun pitää skoopata joku näytteeni, ottaa mikroskopiakuvat ja kysyä esim. Marianne Meyeriltä, joka kyllä on yleensä confannut määritykseni…

En tiedä, onko näistä tehty sekvenssointia, mutta ilmeisesti jonkun (M. Schnittler?) pitäisi.

t: Marja