Sain ikävä kyllä vain tämän yhden kuvan, koska en paneutunut kunnolla kuvaamiseen. Sitten koneella vasta huomasin, että tässähän onkin minulle uusi laji! Google Lens johdatteli minut Cymidae-heimoon. Ongelma on nyt se, onko tämä mahdollisesti Cymus aurescens (typpymantelilude) vai Cymus claviculus (ruohomantelilude) vai kenties jopa Cymus glandicolor (luhtamantelilude), joka minusta tuntuu vähiten mahdolliselta. Kaikkia näitä on havaittu Joensuun seudulla toukokuussa. Tämä näytti aika kalpealta, joten se voisi olla vasta nuori yksilö. Pituudeksi arvioin noin 5 mm. Taitaisi tarvita mikroskopointia???
Joensuun Kiihtelysvaara 26.5.2025
Ruohomanteliluteen voi sulkea pois. Se eroaa muista tuntosarvien perusteella: toinen jaoke on selvästi lyhyempi kuin kolmas jaoke. Typpy taas eroaa luhdasta coriumin kärkireuna on selvästi tummentunut. Coriumin keskiosan laikku on lyhyt kun luhdalla se on pitkä. Eli mun veikkaus on typpymantelilude.
1 tykkäys
Kiitos hyvin perustellusta määrityksestäsi, Kari! Minä katselin noita vaihtoehtoja lähes mutu -tuntumalla, mutta päädyin silti samaan tulokseen kuin sinä. Siksi laitoin typpymanteliluteen ensimmäiseksi. Täytyy katsella pihapiiriäni tarkemmin, jos sattuisin löytämään useampiakin yksilöitä kuvattavaksi. Nyt vain pyyhälsin ohi, kun luulin tämän olevan taas kalvolude. Näitä pieniä on vanhojen silmien vaikea erottaa toisistaan, ennen kuin näkee tietokoneen näytöllä.