Mistä optisesti hyvälaatuinen luuppi maastokäyttöön?

Morjesta pöytään,

Sisäkäytössä minulla on vanhoja filmiajan luuppeja pari kpl, Nikon 10x ja joku tuntematon, iso 5x. Nyt tarvitsisin kuitenkin maastokäyttöön laadukkaan luupin, koska ikänäkö on iskenyt melko voimakkaasti. On työtä ja tuskaa erottaa zygojen pronotumin muotoakaan enää maastossa, gentsuista puhumattakaan.
Millaisia luuppeja kollegoilla on käytössä eläin-, kasvi- ja muiden -kuntien ihmeitten tarkastelussa?
Tärkeää olisi hyvä optinen laatu, mekaaninen kestävyys ja soveltuvuus maastokäyttöön.

  • Rane

No joo, itse itselleni vastaten, “BelOMO 10x Triplet Loupe Folding Magnifier” lähti tilaukseen jenkeistä 26,58e posteineen.

Morjesta vaan,

itselläni on luuppi aina mukana ja olen ostellut niitä monenlaisia. Paraillaankin on varmasti parikymmentä luuppia nurkissa pyörimässä, Käytän niitä makrokuvauksen apuna, sammalissa, hyönteisissä, limasienissä, mineraaleissa etc. kun tuo oma näkö alkaa olla jo vähän heikompi. Luuppien lisäksi kuvausreissuilla on aina mukana ns. hyönteiskiikarit elikkä ne lähelle tarkentavat kiikarit. Luupilla ja hyönteiskiikarilla varustettuna pärjää makromaailmassa vaikka oma näkö ei enää pelittäisikään mainittavasti.

Näistä luupeistä on siis kokemuksia monenlaisista versioista ja useampia laatuluuppejakin on tullut osteltua, osa valolla, osa metallisia, taiteltavia, stereoluuppeja etc. mutta taskun pohjalle etsiytyy nykyään aina Motonetin halpisluuppi. Luupissa on mun mielestäni tärkeintä se että se istuu silmään ja kädet jää vapaaksi. Optinen laatu on halpisluupeissakin niin hyvä ettei ainakaan meikäläinen huomaa mitään eroa oli sitten joku zeissin luuppi taikka Motonetin luuppi käytössä.

Pari vuotta sitten oli Motonetissä tarjolla viiden 10X luupin setti jollain kympillä suunnilleen ja niitä käytän edelleen. Siis 10X luuppi tällä silmään kivasti istuvalla mallilla

noilla 2x ja 5x ei tee oikein mitään elikkä 10x on se ainakin meikäläiselle parhaiten sopiva suurennos. Nyt kun googlasin niin on näemmä tarjolla vain tuo y.o. luuppisarja mutta kun hintaa sillä on vaan 3.95 niin jos tuon sarjan 10x toimii niin niitähän voi sitten ostaa useamman varastoon.

Tuollainen muovinen silmään istuva 10x luuppi on siis optisesti ihan OK, vaikka en nyt juuri tuosta Motonetin setistä osaa varmasti sanoa, ja itse sellaisen vain heittelen taskun pohjalle kun maastoon lähden elikkä ei tartte suojata mitenkään linssiä. Kovassa käytössä on kestänyt jo useamman vuoden ja jos hukkuu niin ei harmita taloudellinen takaisku kun useampi varakappale tuli osteltua.

Sellaiset taiteltavat metalliset eivät toimi ollenkaan mielestäni. Liian pieni linssi, tarvitaan käsiä etc. ja kun se käsi vähänkin tärrää niin eihän sillä näe oikein mitään. Luuppi silmässä kiinni on paljon toimivampi ratkaisu kun näkökenttä on sitten kokonaisuudessaan käytössä.

Kiitokset kommentista!

Pitänee mätänetistä hakea noita halpiksia, sais autoon yhden vakiona, sitten vaikka kameralaukkuun omansa.

No kestihän tuo mätänetin luuppisarjan 10x melkein puolestapäivästä kahteentoista, pidin sitä taskussa ja sitten osui sormi sopivasti linssiin → “pidikerengas” ja linssi irti. Kaikki pitävät meteliä heilutettaessa, 5x luupista painoin varovasti linssiä, niin johan se sekin lähti pois paikaltaan. Epoksia joutunee sekoittamaan jotta saa nämä kestämään edes olemista.

Harmi ja pahoittelut, oli sitten tosiaan jotain sekundaa tarjolla. Näissä mun luupeissani ei ole mitään kiristysrenkaita taikka liikkuvia osia taikka mitään mikä voisi irrota taikka hajota ja on tosiaan kulkenut taskussa jo usemman vuoden ehjänä.

Mie eppäilen etton vaihtunu toimittaja noille, nyt ne olivat halpiskamaa ihan sanan varsinaisessa merkityksessä :smiley: -Hyvin pysyi silmässä kuitenkin tuo malli.

Kertaluokkia laadukkaampia kelloseppien tarvikkeita myy Kellonosat Oy, ja luuppivalikoima löytyy: WordPress › Installation

Elämä on yllätyksiä täynnä, jenkeistä tilaamani luuppi lähetettiinkin Minskistä, mutta sielläpä lie nuo valmistetaankin. 19.5. tilasin, tänään 25.5. oli kirje noudettavissa.
Ihan hyvää patarautalaatua tuo ulko-osa, eikä tuo optiikkakaan mikään susi ole. Näyttäis toimivan kännykän kanssa puolivillaisena makrona (Samsung S8+) hätätilanteissa. Firman avainnauha pääsi töihin ja värikin on ihq pinkki.