Mitä tietoja kopioi-napin kannattaisi kopioida?

Vihkon retkilomakkeella on havaintojen jäljessä “Kopioi havainto” -nappi, jota painamalla saa uuden havaintorivin, jossa on valmiina osa edellisen havainnon tiedoista.

Mitä kenttiä tämän napin pitäisi mielestäsi kopioida, tai ei pitäisi kopioida?

image

Saamme säännöllisesti pyyntöjä lisätä uusia kenttiä kopioitavaksi. Sen sijaan, että lisäisimme kenttiä yksitellen, ja tiedottaisimme muutoksista yksitellen, harkitsemme josko nappi kopioisi havainnon kaikki tekstikentät. Silloin sen toiminta olisi helpommin ymmärrettävä: kopioi-nappi tekee kopion.

Poikkeuksena olisi “Muut tunnisteet”-kenttä, sillä tunniste on oletettavasti (toivottavasti!) kaikilla havainnoilla tai näytteillä yksilöllinen.

Mitä ajatuksia teillä tästä herää?

Mikko / Lajitietokeskus

Käytän itse sitä esim. isompien rysäaineistojen tallentamisessa jatkuvasti, jolloin oleellista on, etteivät seuraavat tiedot kopioidu tai se hidastaisi havaintojen syöttämistä merkittävästi:

  • laji
  • määrä
  • naaraiden yksilömäärä
  • koiraiden yksilömäärä
  • sukupuoli
  • lisätiedot
  • havaintokohtaiset päivämäärät ja kellonajat
  • äänitteet
  • valokuvat

Sen sijaan seuraavat voisivat lisäksi kopioituakin (kunhan sen muistaisi):

  • havaintokohtainen sijaintitieto

Tämä siksi, jos isommalla retkellä tallentaa tarkempia paikkatietoja pisteittäin, niin paikkaa ei tarvitsisi hakea joka riville uudelleen.

Kiitos kommentista!

Erilainen käyttötapaus: itse käytän kopio-nappia useimmin alustavien havaintojen & määritysten tallentamiseen. Silloin olisi selkeintä, jos kaikki kentät kopioituisivat, paitsi havaintokohtainen sijaintitieto. Eri havainnoilla on tavallisesti sama alustava määritys (esim. “luteet”) mutta eri sijainti.

Tämä saa miettimään, pitäisikö kopioitavien kenttien olla käyttäjän säädettävissä (isompi työ, ja siksi ei voitane toteuttaa nopeasti).

(Teknisistä syistä kuvat ja äänitteet eivät käytännössä voi kopioitua, eikä tämä kannattaisikaan.)

Mikko / Lajitietokeskus

1 tykkäys

Ymmärrän. Toki tullaan myös siihen, kuinka iso merkitys muutoksella olisi.

Esimerkki: joku voisi kuvitteellisesti kaivata esim. muutamiin kymmeniin vuosittaisiin havaintoihinsa juuri tietyn kentän, kun itselläni tarve on toisiin kenttiin vuositasolla on tuhansia kertoja; esim. viime vuodelta on tallennettuna jo yli 3000 havaintoa lähes 18000 yksilöstä. Ja kaikki retki-lomakkeella ja jokaisella rivillä käytän kopioi-painiketta.

Ja juuri siksi tähän olisi hyvä saada laaja-alaisesti kommentteja, joissa otetaan kantaa myös vaikuttavuuteen.

Itse asiassa en ole koskaan käyttänyt lisää-painiketta. :thinking: Paitsi ihan ensimmäisillä testikerroilla vuosia sitten tai ohipainalluksena vahingossa.

1 tykkäys

Itse käytän lomaketta erityisesti samalla kun määritän jotain näytepurkin sisältöä, eli lisään sinne kopioimalla lisää havaintoja uusista lajeista sitä mukaa kun määritys edistyy. Määritän kaiken heti lajilleen, jos vain mahdollista. Siksi laji-, yksilömäärä- ja sukupuolitiedot vaihtuvat havainnosta toiseen jatkuvasti, eikä niiden tulisi kopioitua. Sen sijaan olen kokenut ongelmaksi tai vähintään työlääksi lisätä kokoelma/avainsanat -kentän tiedon jokaiseen havaintoon erikseen. Siinähän on ainakin mulla yleensä 2 vaihtoehtoa, joko “coll. omakokoelma” tai “ei talletettu”. Parasta olisi, jos ne voisi lisätä jotenkin kentän alasvetovalikoksi (oliko siihen joku mahdollisuus?), toiseksi paras, että tuo kenttä kopioituisi, jolloin voi valita tarpeen mukaan kopioiko sellaisen havaintorivin, jossa yksilö on päätynyt kokoelmaan, vai sellaisen, jossa sitä ei ole talletettu. Samalla vaihtelee tietysti myös säilöntätapa-kentän sisältö, mutta se on nopea vaihtaa, eikä siksi muodosta ongelmaa.

1 tykkäys

Avainsanakenttä kopioituu nyt kopio-napista (tästä tuli toinenkin pyyntö).

Avainsanan voi laittaa myös koko havaintoerän yhteiseen avainsanakenttään, mikäli se on sama kaikille erän havainnoille.

Mikko / Lajitietokeskus

1 tykkäys

Meneekö sekavaksi, jos olisikin kaksi kopioi painike “kopioi kaikki” ja “kopioi perustiedot” ?

t. Esko

Tämä on yksi vaihtoehto, ja antaisi enemmän joustavuutta. Nykyinen kopiointinappi kopioisi tärkeimmät kentät - tosin en tiedä millä perusteella nämä on valittu. (Tämä tieto lienee kadonnut ajan ja henkilövaihdosten myötä.)

Mikko / Lajitietokeskus

Nykyinen toimii hyvin.

Minun kaksi tavallisinta käyttötapaukseni tässä on jo mainittu. Kuten Harrylla rysäaineistojen kirjaamiseen. Tällöin ei saa kopiotua:

  • laji
  • määrä
  • naaraiden yksilömäärä
  • koiraiden yksilömäärä
  • sukupuoli
  • lisätiedot

Sitten toinen käyttötapaus, jossa kirjaan näytteet ryhmätasolla myöhempää tarkempaa määritystä ja etikettien tulostusta odottamaan. Tällöin yleensä Määrä on 1 joka riville ja myös Lajin voi pitää samana rivistä toiseen. Tällöin ei haittaisi vaikka Laji ja Määrä kopioituisivat myös.

Kummsassakin tapauksessa erittäin tärkeää kopioitua:

  • kehitysaste

Kuten vastauksista käy ilmi, eri käyttäjillä on erilaisia tarpeita.

Minulla on ollut jo viime vuosituhannelta asti käytössä sovelluksia, joissa asetukset voi säätää omiin tarpeisiinsa sopiviksi. Minusta se ollut toimiva ratkaisu ja sopisi hyvin tähänkin tapaukseen.

Kiitos palautteista! Tässä on lopulta kyse resursseista (kuten yleensäkin). Uusien kenttien lisääminen/poistaminen kopioitavista onnistuu muutamassa minuutissa, mutta käyttäjän omien asetusten toteutus ja tallennus esim. käyttäjäprofiiliin kestäisi päiviä tai enemmän. Silloin tärkeämmät asiat menevät sen ohi.

Mikko / Lajitietokeskus