Olen jostain lukenut ohjeen, että samasta lajista otettu kuva pitäisi ladata uutena havaintona, jos kuva siitä on eri päivältä kuin aiemmat vastaavat. Jos esim. olen seurannut toukkia samalta lehdeltä eri päivinä, olen esittänyt ne iNatissa uusina havaintoina.
Mutta - missä kulkee kohtuuden raja? - Onko mielekästä laittaa samasta lajista monta eri havaintoa - eri päivinä? Sen ymmärrän, että Havaintokentään voi merkata lukumäärän - mutta sehän koskee senhetkistä tilannetta?
Olen myös kuvitellut, että lajin esiintymistiheys ja ajankohdat voisivat olla arvokkaita - joissakin tutkimuksissa. Mutta - onko mahdollista kuormittaa iNatia turhilla, toistuvilla havainnoilla samasta (eläin)lajista?
Olisiko yksittäistä päivää pidemmän aikavälin havainnot järkevintä tallentaa iNatin sijasta Vihkon kautta? Silloin voisit käyttää päiväyksenä aikaväliä ja lisätä samaan havaintoon kuvia eri päiviltä. Päiväykset voi lisätä myös kuvateksteiksi. Vrt. vaikka tämä havaintoerä, kun kävin tarkistamassa ja kuvaamassa kasvustoja muutaman kerran kevään ja kesän aikana: http://tun.fi/JX.2284949
iNaturalistin periaatteena on tosiaan, että jokainen havaintotapahtuma kirjataan omana havaintonaan. Havainnolla voi olla vain yksi päivämäärä. Kohtuuden raja jää omaan harkintaan. Jos havainto sisältää uutta tietoa, se voi olla johonkin tarkoitukseen arvokas. Kuormittamisesta ei tarvitse huolehtia tavanomaisessa luontohavainnoinnissa. Aktiivisimmilla havainnoijilla on Suomessa kymmeniä tuhansia ja maailmalla satoja tuhansia havaintoja.
Vihko on joustavampi, siinä päivämääräksi voi kirjata alku- ja loppupäivän. Päivämääriä voi myös kirjata iNaturalistissa ja Vihkossa omaan tarpeeseen esim. lisätietoihin tai kuvateksteihin, mutta vapaamuotoiset lisätiedot eivät ole helposti muiden käytettävissä.
Vihko voi olla joustavampi siinä, että loppupäivän voi ilmoittaa mutta voisiko loppupäivää alkaa myös käyttää laji.fi:n hauissa? Jos ilmoitan lajin alkupäivällä 25.09.25 ja loppupäivällä 06.10.25 ja sen jälkeen teen haun ko. lajista lokakuulta, ei tuo tekemäni havainto palaudu. Eli minun kirjoissani laji.fi myös vähintään ohjaa ilmoittamaan koko talven ruokinnalla käyneen lintulajin jokaiselle päivälle erikseen.
Kiitos vastauksesta! - Minulta Vihko on jäänyt iNaturalistin varjoon, koska oletan, että tunnistetut havainnot iNatissa automaattisesti siirtyvät myös Laji.fi:hin. Usein on myös niin, että haluan lajista varmistuksen iNatissa. Miten käy, jos kirjaan havaintoni virheellisenä lajina Vihkoon? - Huomataanko se siellä ja - oikaistaanko?
Todennäköisesti ei. Varmistusprosessi sisäänrakennettu iNaturalistiin, muualla varmistuksia tehdään paljon vähemmän. Kaikki varmistukset pohjautuvat lopulta vapaaehtoistyöhön.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.