Mukulakuukusia, paria sorttia? [ruutumukulakuukunen]

Kuvasin Auroran puistossa Träskändassa 23.09 siellä metsän puolella (isoa kuusta, tammea) koskemattomalta metsäpohjalta tällaisia pieniä mukulakuukusia.

Kuukuset olivat sellaisia tammenterhon kokoisia ja niitä löytyi muutamia lehtien alta maasta ja hieman myöhemmin löysin samoja pikkuisia metsästä kannontyveltä (pieni tammen kanto). Minkäänmoista jalan tapaista ei näillä ollut havaittavissa.

Lokakuun lopussa ja marraskuussa löysin suuria mukulakuukusia puiston puolelta. Yksi esiintymä kasvoi sorastetun kävelytien reunalla ja yksi esiintymä haketusalueella, eli siis voimakkaasti muokatuissa ympäristöissä. Kooltaan nämä olivat 3 - 8 cm halkaisjjaltaan.

Olen näitä arponut Scleroderma suvun sisällä. Ajattelin että nuo syyskuiset pikkuiset olisivat eri laji kuin nämä marraskuiset, mutta tästäkin olen epävarma. Tarhamukulakuukunen ei kait tule pienistä kuitenkaan kyseeseen kun on noin voimakaskuvioinen pinta? Nystymukukulakuukusta olen tähän vähän mallaillut, mutta epävarmalla pohjalla ollaan.

Isoista sormi osoittaa enimmäkseen ruutumukulakuukusta, mutta lähinnä siksi että juurtomukulakuukunen taitaa olla lounainen ja harvinainen.

Olen kuvitellut että sieltä Träskändasta löydettävät mukulakuukuset olisivat lähinnä ruutumukulakuukusta, ja nuo kaikki kuvat olisin itse laittanut siihen lajiin. Tarhamukulakuukusta on toki siellä päin myös, mutta en muista varmuudella löytäneeni sitä itse puistossa. Nystymukulakuukunen on minulle vieras, en ole sitä koskaan ainakaan tietääkseni löytänyt.

Kiitos Mikko. Itselleni nämä kaikki ovat outoja eli kirjaan nämä sitten minäkin ruutumukuloiksi. Nuo pikkuset olivat vaan niin eri biotoopilla että aloin miettimään jotain toista lajia, mutta suvussa ei taida oikein olla pieniä vaihtoehtoina, paitsi tuo vähäsuomuinen tarhamukula. Juurtomukulaakin oli merkattu vain pari hassua havaintoa Turun suunnalle.