Pari tuntematonta Träskändan puistosta Espoosta [viiruhaprakas, myrkkynääpikkä]

Tässä vielä muutama loppusyksyn löytö Träskändasta.

  1. Näitä löytyi loka - marraskuussa muutaman puistopuun rungolta, ehkä jalavilta. Voisiko olla viiruhaprakas?

  1. Marraskuun alussa metsäpuolella, ympärillä ainakin tammea, vaahteraa ja pähkinää.

  1. Tästä nyt puuttuu tarkemmat tiedot, kuten puulaji, kun ajattelin tuon olevan helppo, mutta en nyt sitten olekaan saanut sitä sopimaan oikein mihinkään lajiin. Lähimmäksi menisi ehkä punalakihelokka. Kuvattu syyskuun lopussa metsäpuolelta.

  1. Tämä nyt olisi lähinnä myrkkynääpikkä, mutta varmistus olisi mukava kun maastosta tuntuu löytyvän vähän kaikennäköistä myrkkynääpikkää ja laji olisi kiva saada ns. betoniin, Kuvattu metsäpuolelta lokakuun lopussa. Tarkempia tietoja ei ole.

Tässä omia mielipiteitäni:

  1. Olen tämän ainakin itse olettanut viiruhaprakkaaksi.
  2. Tämä on minusta liian vanha että sen pystyisi määrittämään. Mahdollisesti se on joku valmuska.
  3. Punalakihelokka.
  4. Myrkkynääpikkä

Kiitos Mikko avusta, mukava huomata että on edes suunnilleen kärryillä näistä lajeista,

Vedetään kuitenkin nyt hiukan takaisin - enpä olekaan varma tuosta numerosta 3. Punalakihelokka ei taida kuitenkaan olla tyypillisesti noin suomuinen. Mietin tulihelokkaa joka on kai liian pieni, eikä poppelihelokka taida olla noin ounainen.

1 tykkäys

Tuon suomuisuuden vuoksi en uskaltanut tuota määrittää varmaksi punalakihelokaksi. Tulihelokkaa olen kyllä aika monta kertaa jo kuvannut eikä tuo minusta ole tulihelokka. Poppelihelokkaakin on alueella parissa paikassa puiston puolella, mutta ei kait metsän puolella missä tämä on kuvattu eikä tämä näytä poppelihelokaltakaan.

Olen tuossa kolmosessa päätynyt hieman epätyypilliseen punalahokkaan. Nuo taitavat olla vain nuoria itiöemiä joilla on vielä runsaasti suojusjätteitä lakeissa ja poikkeavan nöyhtäiset jalat. Nettikuvastojen perusteella punalahokkaa näyttäisi olevan tuon jalan osalta kahta tyyppiä, sellaista joilla on aika sileä jalka ja sellaisia joilla on selvästi nöyhtäinen jalka. Jos olen ihan väärillä jäljillä niin toivottavasti joku torppaa.