Näytteitä ei ole ja kaikki kolme on kuvattu kuluvana syksynä Träskändan puiston puolelta.
Olen parina vuonna jo katsellut tätä tammen oksalla kasvavaa nahakkaa. Se kasvaa sen verran korkealla että näytettä ei yletä ottamaan. Laji.fissä tamminahakkaa on täpätty vain aivan lounaisimpaan Suomeen, mutta Kinnusen selvityksessä vuodelta 2005 tamminahakka mainitaan Träskändän puistosta. Voiko tämän määrittää tamminahakaksi ilman että ottaa näytteen ja saa punastumisen esiin?
Tätä jonkun jalon lehtipuun maaoksalla kasvavaa olen vähän epävarmana mallaillut kesikäiden suuntaan. Voisiko olla kellarikesikkä?
Tämä kasvoi suuren kaatuneen koivun rungon yläpinnalla. Rungon sivupinnoilla kasvoi hyvin runsaasti purppuranahakka. Tämäkin lienee joku nahakka mutta kasvoi purppuranahakoista selvästi erillään eikä sävytkään sovi purppuranahakkaan vai voisiko tuo olla noin erinäköinen yläpinnalla kasvaessaan? Kun on kyseessä koivu niin ei varmaan verinahakkakaan tule kyseeseen.
Vielä sellainen lisäkysymys että mikä on käypä yleisnimi näille vuotikoille, nahakoille, kesiköille etc.? Onko tuo kääväkäs oikea termi?
Eka kuvasi tamminahakkaa olen kuvannut vain kerran, se näytti kyllä erilaiselta? Voi toki olla, etten tunne tuota lajia riittävän hyvin. Kuvasta tuli minulle mieleen ruskovuotikka? Seuraavat kuvat (2-3) lienevät samaa lajia?Pinnasta tulee mieleen minullekin lähinnä kesikät. Voi olla kellarikesikkä? laji selviäisi skooppaamalla. Ei verinahakkaa! Jotenkin mulle nousi ajatus varsinaisten kääpien suuntaan, eli tuhkakääpä mielestäni! Kuvasta on toki vaikeaa määrittää, maastossa selviäisi paljon lisätunnisteita! Tämä laji selviää myöhemmin, kun kasvusto on hieman ikääntynyt? Se voi sitten olla helpommin määritettävissä jo maastossa?
Kiitos Esko. Tässä kuva tuosta tammen nahakasta 2017 lokakuulta. Olen saattanut korostaa sävyjä, mutta muistn sen kyllä olleen tuolloin hienon kullankeltainen. Ruskonahakkaa ei google tunne.
Tuo ajatus tuhkakäävästä tuli kyllä puun takaa. Tutkiskelin kuvaa mutta mitään pillien tapaista en löytänyt itiöemistä. Varmaan kyllä saattaa silti tosiaan olla varhainen kääpä koska en saanut sitä sopimaan oikein mihinkään kääväkkään. Onneksi on nuotit käävälle elikkä käyn sitä vielä tänä syksynä kurkkaamassa uudestaan.
1 tykkäys
Juuri näin teen itsekin, eli ongelmat ratkeaa usein sillai itsestään! Tuo kuva ylhäällä on kyllä nyt sitä tamminahakkaa! Hyvä Henri! Kirjoitin nimen väärin ja tarkoitin tietenkin ruskovuotikkaa! Tuosta yllä olevasta kuvasta, ei ruskovuotikkaa saa tekemälläkään! Palaan vielä aiempaan viestiin, eli kyllä tuo sinun ensimmäisessäkin kuvassa on varmaan vanhaa tamminahakkaa, keltaiset reunat sulkevat mielestäni ruskovuotikan pois!
1 tykkäys
Ainakin kaavan mukaan punastuminen reaktio olisi tarpeen ja jos sen tekee ja kasvualusta on tammi, niin sillä selvä tamminahakka. Jos sitä tietoa ei ole, en uskalla sanoa pystyykö pelkästä ulkonäöstä sen määrittämään ja erottamaan muista nahakoista. Laji ei ole minulle tuttu.
Kellarikesikkä tuo toinen voisi hyvinkin olla.
Tuosta viimeisestä kuvasta ei kyllä tule mieleen mikään sopiva nahakka tms. mutta veikkaan minäkin, että voisi olla vielä liian nuori kääpä, tuhkakääpä tai miksei myös joku Trametes.
Nimenä kääväkkäät kattavat sekä orvakat että käävät, joten se on hyvä yleisnimi tälle porukalle.
1 tykkäys