Mustajalkakääpä, Polyporus melanopus? [Polyporus badius]

Hki 26.10. sekametsässä.

Enemmän muistuttaa kastanjakääpää, Polyporus badius. Minulle laji on outo, sillä on eteläinen ja en ole sitä nähnyt kuin kuvissa. Jos otat siitä näytteen, niin voidaan tarkistaa. Torvikääpä on sirompi, mutta kuvasta ei mittakaavaa pysty hahmottamaan riittävän hyvin. Mustajalkakäävän lakin pinta on enemmän ruskehtava.

1 tykkäys

Kastanjankääpä on hyvä ehdokas, samoin vähintäänkin yhtä hyvä mustajalkakääpä, kuviesi tummuus voisi johtua kosteudesta ja ehkä säätilan kylmenemisestä. Mielestäni kannattaisi tutkailla myös torvikääpää. Näiden kolmen lajin sisältä tuo oikea lajikin löytyy!

1 tykkäys

Tämän varmaan löydänkin uudestaan, joten voin hyvin hakea näytteen. Miten toimitan sen tarkistettavaksi?

Laitoinkin jo sinulle sähköpostia tästä. Tämä kiinnostaa minua jo ihan siksi, että en ole lajia koskaan nähnyt ja ottaisimme mielellään näytteitä tästä Oulun kokoelmiin.

Sorry, nyt sotkin ihmiset. Enhän minä sinulle laittanut sähköpostia, vaan eräälle toiselle. Laitako minulle viestiä osoitteeseen m.kulju@kolumbus.fi niin annan ohjeet.

P. badius ja P. melanopus on joskus hankala lajipari. Itselläni on keräys hyvin tummasta ja laajalakkisesta mustajalasta. Ulkonäkö oli lähes identtinen kuvan käävän kanssa. Kaikki mustajalat olen löytänyt juurilta maasta. Hyvin selvissä tapauksissa, kuten tyypilinen itiöemä haapamaapuulla voidaan kastanjakääpä määrittää jo maastossa. Varovaisuusperiaatteen mukaisesti tarvitaan useimmissa tapauksissa näyte ja skooppisyyni.

Tämä näyte on nyt katsottu ja on kastanjakääpä.

1 tykkäys

Mikä muuten on viimeisin tilanne sen suhteen, ovatko kastanjakääpä ja torvikääpä omia lajejaan? Niemelän kirja v. 2016 pitää ne erillisinä, mutta muistan jostain kuulleeni että olisivat yhdistymässä. Aika vähäisiä taitavat mikroskooppiset erot olla, joskin kastanjakäävän itiöt hiukan isompia.

Kyllä ne Tuomon uusimmassa kääpäkirjassa omia lajeja ovat ja laji.fi nimistössäkin. Ainakaan ei ole korviini tullut muuta tietoa. Mennään sillä tiedolla, mikä tällä hetkellä on olemassa.
Mikroskooppinen ero on kastajankäävän rihmaston sinkilättömyys. Mustajalalla ja torvikäävällä on sinkilät. Tosin rihmastorakenne on tosi tiukka ja alkeisrihmat vaikea saada näkymään. Torvikääpä on sirompi.