Tässä joitain kuvia kuluvalta keväältä kosteakammiossa kasvattamistani pikkuruisista limasienistä. Nämä alkavat olla niitä pienimpiä limasieniä, niitä ei oikein voi löytää kuin kosteakammioista kasvatettuina. 10x luupilla just just löytää kun tarkkaan tihrustaa.
Pallovähänen, Licea scyphoides, omenapuun kärkisilmuilla, korkeutta tällä on vain 0,25 mm. Lajia olen löytänyt myös valkoherukan silmuilta. Limpparikirjan mukaan Suomesta on tiedossa vain yksi keräys, sekin kosteakammiosta.
Torvijalkanen, Mabrideola cornea, tulee usein kaarnalle kosteakammioissa. Varmaankin hyvin yleinen, mutta kosteakammioviljelmiä ei monella ole joten ei ole tästäkään paljoa havaintoja kertynyt.
Violettihäkkinen, Cribraria violacea, limpparikirjan mukaan löydetty vain kerran Suomesta, mutta on tätä sittemmin löytynyt useamman kerran kosteakammioista ja Marja tainnut löytää luonnostakin. Itse olen löytänyt pari kerta tammen kaarnalta.
Ryppyvähänen, Licea minima. Tämä on Liceoista yleisin ja tulee helposti kosteakammioviljelmiin männyn kaarnalle. Itiöpesäkkeet on pieniä, vain 0,1 - 0, 6 mm. Suht helppo tunnistaa jos vain kansi on avautunut ja paljastanut ruosteenpunaiset itiöt. Aluksi nättejä saumallisia palloja jotka kuivuvat mustiksi kulmikkaiksi itiöpesäkkeiksi.