Mysteerihaarakas

Keräsin viime syksynä keskikokoisia ja pienehköjä haarakkaita. Kriteerinä oli etteivät näyttäneet kuusi/viher/piikkikärkihaarakkailta. Näihin törmää aika usein maastossa mutta niistä on vaikea saada otetta maastotuntomerkkien kautta. Nyt olen niitä käynyt läpi skoopin kanssa ja kerätyksi tuli parikin anishaarakasta, pikkuhaarakas ja suomenhaarakas sekä tuo aiemmin postaamani tapaus joka olisi lähinnä Ramaria concolor. Olen nuo jo tallettanut laji.fihin joten jos kiinnostaa niin sieltä löytyy maasto- ja skopiakuvat.

Nimiin kannattaa sikäli suhtautua varauksella että haarakkaiden taksonomia on sekavaa ja nimiä on paljon eikä minulla ole käytössäni/tiedossani mitään kurantteja lähteitä joihin voisi nojata. Italiaanojen uusi haarakaskirja saattaisi tässä auttaa mutta on niin kallis ja italiaksi ettei ole tullut hankittua. Elikkä FTE:n ja netistä löytyvien varassa näitä määrittelen.

Yksi näistä keräyksistäni ei sovi oikein mihinkään löytämääni lajikuvaukseen. Edes suvusta en pääse kärryille. Keräsin ja kuvasin sen 22.07.2023 Pieksämäen Ankelen kalkkilouhoksen alueelta lehtorydöstä. Kasvoi maassa laajana hajanaisena kasvustona seuranaan esim ripsimaatähtiä. Kuvasin sen uudestaan 03.09.23 ja aika lailla samalta näytti edelleen.

Skopia lämmitetyssä Kongon sinessä. Tein useamman preparaatin kun itiömitat eivät tuntuneet sopivan mihinkään lajiin, mutta eivät ne mitat muuksi muuttuneet. Näin kapeita itiöitä (Q luokkaa 3 - 4) ei pitäisi olla oikein millään haarakkaalla. Lisäksi itiöt vaikuttavat sileitä tai eivät ainakaan piikkisiltä mikä sulkee aika paljon lajeja pois. Olisko tässä mitään tuttua kenellekään tai ajatusta esim suvusta?

Pläräsin vähän italianoa mutten löytänyt näin isoa Q:tä. Näiden määrittämisessä olisi tärkeä tietää minkä verran on ritsoideja ja onko niissä tai (tyven) mallossa dimiittisyyttä. Myös sinkilällisyys on tärkeä tietää.

Paras opus meidän Ramarioihin on edelleen kolme norjalaista juttua. Niiden ekologia ei kannata ottaa kirjaimellisesti vaan se voi olla meillä eri kuin Norjassa. Kaikki lajit ei ole niissä mukana mutta yleisimmät kuitenkin.

https://www.researchgate.net/publication/324483405_Ectomycorrhizal_Ramaria_species_in_nutrient-poor_Fennoscandian_conifer_forests_including_a_note_on_the_Ramaria_botrytis_complex

Kiitos avusta, tässä ei taida päästä eteen päin ilman sekvensointia.