Tämmönen tapaus tänään. Suon laidalla rahkasammaleen seassa kasvoi kymmenkunta ruskeaa nääpikkää (tai ainakin sellaisiksi luulen). Itiöt ovat mitoiltaan n. 9,5-11 x 5-6, pinnasta aivan hienosti muhkuraisia (1000x). Keilo- ja pleurokystidejä on varsin runsaasti; molemmat samankaltaisia muodoltaan. Itiökantoja en paljoa löytänyt, mutta pari ainakin oli ihan selkeästi 4-itiöisiä. Netistä olen koittanut vähän etsiä nääpiköistä tietoa, mutta sopivaa ehdokasta ei tullut vastaan.
Vai olisiko ehkä seitikki?
Käyn nyt tässä keskustelua itseni kanssa… mutta ehkä kuitenkin olisi joku ruosteheltta. En ole niihin ennen päässyt tutustumaan. Löysin Naucoria sphagneti -lajin keilokystideistä ja itiöistä kuvat flickristä ja olivat samankaltaisia. Ja lajinimen perusteella rahkasammaleesta tykkää. Suku ainakin voisi olla tuo. En tietenkään tiennyt katsoa oliko leppää lähellä, mutta hyvinkin olisi voinut olla.
Kyllä, tämä on Naucoria. Terävät (urticoid) keilokystidit, joita kuvassa on, ovat tyypillisiä. Toki on ruostehelttoja, joilla kystidit ja yleensä itiötkin ovat toisenlaisia. Jossain vaiheessa suku tullaan pilkkomaan useaksi suvuksi.
Lajistakin olen samaa mieltä, tämä on se laji, jota olemme kutsuneet nimellä N. sphagneti. Naucoria on nimistöllisesti sotkuinen suku, paljolti koska ovat hankalia tunnistaa lajilleen.
Tällä lajilla itiöt ovat Naucoria-itiöiksi töpäköitä ja melko pyöreäkärkisiä.
Rahkaruosteheltta on aika isokokoinen ja pystyy kasvattamaan pitkän jalan, varmaankin siitä syystä sitä tapaa myös rahkasammalikossa. Mutta ohutturpeisilla paikoilla, ei kunnon suolla. Tämä ei ole rehevän tervalepikon laji, vaan enemmän tyypillisiä ovat hiukan karummat rannat ja soiden laiteet, tällöin se kasvaa useammin harmaalepän kuin tervalepän seurassa.
Kiitoksia taas tiedoista, kiva että uuteen sukuun pääsi tutustumaan.